Przejdź do treści
Źródło artykułu

FAA wprowadziła rewolucyjne przepisy MOSAIC dla kategorii lekkich samolotów sportowych

18 lipca 2025 r., Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) sfinalizowała długo oczekiwane przepisy Modernization of Special Airworthiness Certification (MOSAIC), wprowadzając szeroko zakrojone zmiany w kategorii lekkich samolotów sportowych (LSA) oraz uprawnieniach pilotów sportowych. 

Przepisy zaprezentowane na targach EAA AirVenture w Oshkosh w stanie Wisconsin, stanowią najbardziej radykalną aktualizację tego segmentu lotnictwa ogólnego od 2004 r. W ramach MOSAIC, FAA znosi dotychczasowy limit masy dla lekkich samolotów sportowych (LSA) i zastępuje go kryteriami opartymi na osiągach, co pozwala na projektowanie szybszych, cięższych i bardziej wydajnych konstrukcji.

Do certyfikacji w kategorii LSA będą się teraz kwalifikować samoloty z maksymalnie czterema miejscami, chowanym podwoziem, zmiennym skokiem śmigła i alternatywnymi układami napędowymi, takimi jak elektryczny.

Przepisy rozszerzają również zakres uprawnień pilotów sportowych. Po odpowiednim przeszkoleniu i uzyskaniu uprawnień, lotnicy z uprawnieniami tego typu będą mogli latać w nocy, na bardziej skomplikowanych statkach powietrznych i korzystać z zaawansowanych systemów, które wcześniej zarezerwowane były dla wyższych uprawnień. 

Po raz pierwszy FAA zezwala również na ograniczoną działalność komercyjną w ramach LSA, w tym możliwość wykonywania inspekcji infrastruktury, zdjęć lotniczych i agrolotnictwa. Wcześniej, misje te były niedostępne dla LSA, nawet jeśli samoloty tej kategorii były przystosowane do wykonywania wymienionych zadań. 

Nowe przepisy w porównaniu do dotychczas obowiązujących:

Zmiany przepisów w kategorii lekkich samolotów sportowych w USA, fot. flyingmag

„Ta przełomowa zasada ma na celu zwiększenie dostępności bezpiecznych, nowoczesnych i niedrogich statków powietrznych dedykowanych dla lotnictwa rekreacyjnego, szkoleń lotniczych i niektórych prac lotniczych” – powiedział administrator FAA Bryan Bedford. „Umożliwia ona branży zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na bardziej wszechstronne statki powietrzne o lepszych osiągach, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa”. 

FAA poinformowała, że MOSAIC ma na celu zachęcenie do nabywania fabrycznie nowych LSA, oferujących większe możliwości i elastyczność przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Według agencji, samoloty te będą teraz stanowić atrakcyjniejszą alternatywę dla eksperymentalnych statków powietrznych budowanych amatorsko, które historycznie charakteryzowały się wyższą liczbą wypadków.

Zmiany dotyczące uprawnień pilotów i certyfikacji obsługi technicznej wejdą w życie 90 dni po publikacji w Rejestrze Federalnym. Z kolei zmiany w certyfikacji samolotów wejdą w życie po roku.

Pełny tekst przepisów Modernization of Special Airworthiness Certification dostępny jest na stronie Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) - LINK

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony