Przejdź do treści
Źródło artykułu

Emirates tankuje samoloty z Singapuru paliwem ekologicznym

Emirates zaczyna tankować ekologiczne paliwo lotnicze w ramach umowy z firmą Neste. Loty z wykorzystaniem paliwa SAF realizowane będą na trasach z lotniska Changi w Singapurze – to pierwsza inwestycja przewoźnika w paliwo ekologiczne na terytorium Azji. W ciągu ostatnich kilku tygodni do miejscowego systemu tankowania wprowadzono ok. 3,3 mln litrów mieszanki SAF.

Emirates monitoruje dostawy SAF do systemów tankowania, śledząc korzyści płynące z jego stosowania dla środowiska powszechnie przyjętymi w branży metodami. W tym roku przewoźnik w ścisłej współpracy z Neste zrealizował dostawę 2,6 mln litrów SAF w czystej postaci do systemów tankowania na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

SAF Neste pochodzi z ekologicznych, w pełni odnawialnych odpadów i pozostałości surowców, m.in. zużytego oleju kuchennego czy tłuszczu zwierzęcego. Paliwo dostarczane w ramach umowy jest bezpieczne dla zarówno samolotów floty Emirates, jak i lotniskowej infrastruktury paliwowej, a w czystej postaci ogranicza emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia nawet o 80%* w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym.

Obecnie z SAF korzystają samoloty Emirates latające do Amsterdamu, Londynu-Heathrow, Paryża, Lyonu i Oslo. W zeszłym roku przewoźnik zaczął także stosować SAF w systemach tankowania w hubie lotniczym w Dubaju. W 2023 r. Emirates jako pierwsze na świecie linie lotnicze zrealizował we współpracy m.in. z Neste dwa loty pokazowe z Dubaju samolotami Boeing 777 i Airbus A380 z wykorzystaniem w jednym z silników wyłącznie paliwa ekologicznego. Tym samym przewoźnik wykonał krok w kierunku przyszłej certyfikacji, w ramach której w komercyjnych operacjach lotniczych będzie można wykorzystywać SAF w czystej postaci.  Obecnie SAF wolno stosować we wszystkich samolotach, ale wyłącznie jako mieszankę z paliwem konwencjonalnym w stosunku najwyżej 50/50.

Ponadto linie zainwestowały 200 mln dolarów w projekty badawczo-rozwojowe na rzecz zmniejszenia oddziaływania paliw kopalnych w lotnictwie komercyjnym. Natomiast w zeszłym miesiącu przewoźnik został partnerem branżowym działającej przy Uniwersytecie Cambridge jednostki Aviation Impact Accelerator (AIA). Emirates zamierza aktywnie dzielić się z AIA wiedzą oraz danymi i wnioskami, które pomogą w opracowaniu nowoczesnych narzędzi i rozwiązań na rzecz zmniejszenia długoterminowego oddziaływania lotnictwa komercyjnego na środowisko.

Przewoźnik należy do brytyjskiej inicjatywy Solent Cluster, która skupia się na inwestycjach w projekty niskoemisyjne i dąży do uruchomienia zakładu produkcji paliwa ekologicznego zdolnego wytwarzać nawet 200 kiloton (200 tys. ton) SAF rocznie do 2032 r.

Oprócz tego Emirates jest jednym z założycieli działającego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich konsorcjum badawczego Air-CRAFT, które opracowuje, produkuje i skaluje technologie SAF dla branży lotniczej.

*W czystej postaci (tj. nie mieszanki), według metodologii analizy pełnego cyklu życia (LCA), np. CORSIA

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony