Przejdź do treści
Źródło artykułu

EASA planuje wprowadzić elektroniczne licencje lotnicze (EPL)

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała Notices of Proposed Amendment (NPA) 2024-08, który zawiera propozycję wprowadzenia licencji elektronicznych (EPL). Inicjatywa opiera się na standardach ICAO i ma na celu modernizację zasad funkcjonowania sektora lotniczego w Unii Europejskiej.

Zamierzeniem EASA jest ustanowienie wymogów dotyczących wprowadzania i wdrażania licencji personelu w formacie elektronicznym (Electronic Personnel Licences - EPL) w ramach ram regulacyjnych UE.

Electronic Personnel Licences (EPL)

Cele Agencji: 

  1. Umożliwienie wydawania, wyświetlania, walidacji i weryfikacji unijnych licencji EPL na samodzielnych mobilnych elektronicznych urządzeniach, oprócz tradycyjnego formatu papierowego lub plastikowych kart. EPL będą opcjonalne, ale krajowe właściwe organy (NCA) będą uznawać licencje personelu wydane w formacie elektronicznym nie tylko przez inne państwa członkowskie UE, ale także przez wszystkie państwa należące do ICAO; 
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa, poufności, ochrony danych, integralności, uwierzytelniania i dostępności EPL; 
  3. Zapewnienie interoperacyjności Electronic Personnel Licence Systems (EPLSYS) używanych przez różne NCA i inne zainteresowane organy; 
  4. Włączenie norm i zaleconych praktyk ICAO (Standards And Recommended Practices - SARP) dotyczących wdrażania EPLSYS do odpowiednich przepisów lotniczych UE. Aby umożliwić wprowadzenie licencji personelu wydawanych w formacie elektronicznym i EPLSYS, proponuje się zmiany w kilku przepisach. 

Electronic Personnel Licences (EPL)

Główne tematy poruszane w nowych lub zmienionych wymogach i powiązanych AMC i GM obejmują: 

  • Nowe definicje związane z wprowadzeniem EPL; 
  • Nowe wymogi organów dotyczące ustanowienia EPLSYS umożliwiające organom generowanie, zarządzanie i weryfikację tego typu licencji; 
  • Nowe specyfikacje techniczne dotyczące wydawania EPL i ustanowienia EPLSYS, oparte na międzynarodowych normach ISO/IEC 18013-5:2021 i dokumencie ICAO 10190; 
  • Nowe formularze EASA dla EPL; 
  • Środki przejściowe związane z uwzględnieniem informacji o świadectwach lekarskich w EPL (wyłącznie dla licencji pilota i kontrolera ruchu lotniczego), umożliwiające organom rozpoczęcie wydawania EPL przy jednoczesnym kontynuowaniu wydawania świadectw lekarskich w tradycyjnym formacie papierowym; 
  • Przepisy zezwalające na uwzględnianie w EPL informacji o przywilejach krajowych wykraczających poza zakres przepisów UE (np. związanych ze „statkami powietrznymi z załącznika I”), wydanych zgodnie z przepisami krajowymi i ważnych wyłącznie na terytorium wydającego państwa członkowskiego; 

Electronic Personnel Licences (EPL)

Elektroniczne licencje będą dostępne do wyświetlenia na urządzeniach mobilnych. Konsultacje w tej sprawie będą trwały do 19 marca 2025 r. i zgodnie z zapowiedziami EASA, EPL mogą pojawić się już w 2026 r. 

Komentarze i sugestie w kwestii wprowadzenia elektronicznych licencji można wysyłać do EASA korzystając z udostępnionego narzędzia (LINK)


Materiały do pobrania:

NPA 2024-08 (A) — Explanatory Note
NPA 2024-08 (B) — Proposed amendments to Commission Regulation (EU) No 1178/2011 (aircrew)
NPA 2024-08 (C) — Proposed amendments to Commission Regulation (EU) 2015/340 (air traffic controllers’ licences and certificates
NPA 2024-08 (D) — Proposed amendments to Commission Regulation (EU) No 1321/2014 (continuing airworthiness)
NPA 2024-08 (E) — Proposed amendments to Commission Regulation (EU) 2018/1976 (sailplanes)
NPA 2024-08 (F) — Proposed amendments to Commission Regulation (EU) 2018/395 (balloons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony