Przejdź do treści
Źródło artykułu

EASA: Biuletyn SIB dot. świadomości pasażerów i załogi w zakresie ryzyka związanego z bateriami litowymi

27 maja 2025 r., Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała Biuletyn Bezpieczeństwa (SIB: 2025-03 ) podkreślający istotę świadomości pasażerów i załogi w zakresie ryzyka związanego z bateriami litowymi.

Wzrost liczby zdarzeń związanych z bateriami litowymi przewożonymi na pokładach komercyjnych samolotów pasażerskich spowodował potrzebę poszukiwania różnych sposobów na podniesienie świadomości pasażerów. Liczba przenośnych urządzeń elektronicznych (PED), z którymi zazwyczaj podróżują pasażerowie, wzrosła do 4 lub 5 sztuk na osobę. 

Niektóre PED wyposażone są w mocne baterie litowe, które nie są dozwolone do przewozu na mocy obowiązujących przepisów. Może to dotyczyć na przykład osobistych urządzeń transportowych (np. skuterów, hoverboardów itp.) i dronów. W szczególności urządzenia transportowe są uważane za podlegające ogólnym ograniczeniom mającym zastosowanie do PED. 

Oprócz ryzyka, jakie normalnie stwarzają baterie litowe, istnieje większe ryzyko, ponieważ niektóre z tych urządzeń mogą nie spełniać wysokich standardów jakości. Ponadto w pewnych warunkach urządzenia tego typu mogą się przegrzewać i zapalać, a nawet eksplodować. Niektórzy operatorzy statków powietrznych zakazali więc ich transportu, wprowadzając bardziej restrykcyjne środki niż te ustanowione przez „Instrukcje techniczne” ICAO. Urządzenia transportowe nie powinny być mylone z pomocami w poruszaniu się, które podlegają określonym ograniczeniom zawartym w Part 8 „Technicial Instructions”.

Publikacja jest powiązana z poniższymi dokumentami:

  • Commission Regulation (EU) No 965/2012 (‘Air Operations Regulation’) of 05 October 2012.
  • Commission Regulation (EU) No 139/2014 of 12 February 2014.
  • Commission Regulation (EU) No 2015/640 of 23 April 2015.
  • ICAO Annex 14 - Aerodromes - Volume I - Aerodromes Design and Operations, 9th Edition
    dated July 2022.
  • EASA Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Large Aeroplanes
    (CS-25) dated 15 December 2023.
  • ICAO Manual ‘Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods By Air’
    (Doc 9284) (‘Technical Instructions’) 2025-2026 Edition.
  • ICAO Manual ‘Emergency Response Guidance for Aircraft Incidents Involving Dangerous
    Goods’ (Doc 9481) 2025-2026 Edition.
  • EASA SIB 2022-08 Mitigation of Flight Deck Fires Originating from Lithium Batteries that are
    not Part of the Aircraft Design dated 12 October 2022.
  • ICAO Electronic Bulletin EB 2017/23 (AN 11/2.12) ‘Portable Electronic Devices’ dated
    31 March 2017.
  • Federal Aviation Administration Advisory Circular AC 120-80B ‘Firefighting of General and
    High-Energy In-Flight Fires’ dated 16 March 2023.

Pełny tekst Biuletynu Bezpieczeństwa (SIB: 2025-03) EASA dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony