Przejdź do treści
Źródło artykułu

Diamond Aircraft ponownie wprowadza do produkcji w Europie samolot DA20i Katana z silnikiem Rotax

Firma Diamond Aircraft zamierza wznowić produkcję w Europie jednego ze swoich najbardziej rozpoznawalnych modeli. Austriacki producent ogłosił powrót do europejskiej produkcji DA20i Katana, lekkiego, dwumiejscowego samolotu szkoleniowego, który przyczynił się do wczesnego sukcesu firmy. Diamond ogłosił, że ​​w swojej fabryce w Wiener Neustadt w Austrii można już składać zamówienia.

Decyzja ta jest następstwem rosnącego popytu ze strony szkół lotniczych, klubów lotniczych i pilotów prywatnych poszukujących bardziej przystępnych cenowo i wydajnych samolotów. Podczas gdy produkcja serii DA20 była kontynuowana w Kanadzie, europejska linia była niedostępna od ponad dekady. Dzięki wznowieniu produkcji Diamond dąży do zaspokojenia lokalnego popytu, wprowadzając zmodernizowaną wersję oryginalnej, kompozytowej konstrukcji.

Nowy DA20i Katana będzie napędzany silnikiem Rotax 912 iSc3 Sport, jednostką napędową z wtryskiem paliwa, znaną z niskiej emisji spalin i ekonomicznej pracy. Silnik ten zastąpi starsze gaźnikowe, w które wyposażone były wcześniejsze wersje Katany. Jednostka zapewnia cichszą, płynniejszą pracę oraz niższe koszty eksploatacji – cechy, które powinny przypaść do gustu europejskim szkołom lotniczym.

W kokpicie DA20 zmodernizowano system Garmin G500TXi Glass Flight, który oferuje ekrany dotykowe o wysokiej rozdzielczości, syntetyczną wizję, świadomość terenu oraz szybsze przetwarzanie danych.

Według Diamonda, przeprojektowany panel poprawia świadomość sytuacyjną i zmniejsza obciążenie pilota, tworząc lepsze środowisko szkoleniowe. W połączeniu z przewidywalnym prowadzeniem samolotu i dobrymi osiągami podczas wznoszenia, DA20i Katana ma stanowić idealne połączenie między podstawowymi maszynami szkoleniowymi a bardziej złożonymi typami.

Jane Wang, dyrektor ds. sprzedaży, marketingu i operacji lotniczych w Diamond Aircraft Austria, zauważyła, że ​​powrót Katany odzwierciedla zarówno nostalgię, jak i praktyczność. „Ten samolot zawsze zajmował szczególne miejsce w sercach pilotów i instruktorów” – powiedziała. „Dzięki nowym ulepszeniom jest gotowy, aby zainspirować kolejne pokolenie lotników”.

Kompozytowy płatowiec DA20, wprowadzony po raz pierwszy w latach 90. XX wieku, pozostaje w dużej mierze niezmieniony. Jego lekka konstrukcja i niski opór aerodynamiczny zapewniają samolotowi efektywny profil lotu i wytrzymałość potwierdzoną tysiącami godzin szkoleniowych. Firma Diamond niezmiennie chwali się łatwością obsługi technicznej i długą żywotnością – co jest ważne dla operatorów zarządzających flotami o dużym obciążeniu.

Niezależnie będzie też kontynuowana produkcja północnoamerykańskiego modelu DA20-C1 w Kanadzie, napędzanego 125-konnym silnikiem Continental IO-240-B32B. Austriacka produkcja modelu DA20i Katana będzie koncentrować się na rynku europejskim, a certyfikacja i wsparcie będą obsługiwane bezpośrednio przez centralę Diamonda.

Producent nie podał celów produkcyjnych ani terminów dostaw, ale ponowne wprowadzenie na rynek świadczy o zaufaniu do rynku, który w ostatnich latach stał się bardziej ograniczony. Szkoły lotnicze borykają się z problemem wymiany starzejących się flot w związku z rosnącymi kosztami i długim czasem realizacji zamówień na nowe samoloty. DA20i Katana, pozycjonowany jako nowoczesna, a jednocześnie dostępna platforma, może pomóc wypełnić tę lukę.

Ogłoszenie firmy Diamond odzwierciedla również szerszy trend w lotnictwie ogólnym, a mianowicie ponowne inwestycje w samoloty treningowe tłokowe. W obliczu niedoboru pilotów, który napędza popyt na nowych producentów, producenci modernizują sprawdzone konstrukcje zamiast opracowywać zupełnie nowe płatowce.

Dla firmy Diamond powrót Katany wzmacnia jej zaangażowanie w segment szkoleniowy, który zbudował jej reputację. Stanowi ona również kontynuację linii, która rozwinęła się w rodzinę DA40, DA42 i DA62 – samolotów, które obecnie pełnią zarówno funkcje szkoleniowe, jak i komercyjne.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony