Demonstrator XB-1 firmy Boom Supersonic wykonał drugi lot testowy
26 sierpnia 2024 r., w Mojave Air and Space Port w Kalifornii, pomyślnie zakończył drugi lot testowy samolotu demonstracyjnego XB-1 firmy Boom Supersonic.
Lot, który wykonał główny pilot doświadczalny Tristan „Geppetto” Brandenburg, koncentrował się na krytycznych ocenach systemów samolotu, chowaniu i wysuwaniu podwozia oraz ocenie właściwości pilotażowych i po raz pierwszy aktywacji nowego cyfrowego systemu wspomagania stabilności.
XB-1 znajdował się w powietrzu przez około 15 minut, osiągając wysokość 10 400 stóp i prędkość 232 węzłów.
Był to pierwszy lot XB-1 dla głównego pilota testowego Boom – Tristana „Geppetto” Brandenburga, który latał wcześniej samolotem towarzyszącym T-38 podczas inauguracyjnego lotu XB-1. Brandenburg jest pilotem, który będzie zasiadał za sterami samolotu przez resztę programu testowego, w tym podczas pierwszego lotu naddźwiękowego XB-1.
„Pomyślne zakończenie drugiego lotu XB-1 to kolejny kamień milowy w roku, który bardziej niż kiedykolwiek przybliżył firmę Boom do dostarczenia światu lotów naddźwiękowych” – powiedział Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic. „Jestem dumny z zespołu za pracę nad udoskonaleniem XB-1 po jego pierwszym locie i nadal dążymy do przełamania bariery dźwięku do końca tego roku”.
XB-1 wzbił się w niebo po raz pierwszy 22 marca 2024 r., bezpiecznie osiągając wysokość 7120 stóp (2100 metrów) i prędkość do 238 węzłów (273 mil na godzinę). XB-1 służy jako demonstrator opracowywanego samolotu pasażerskiego Overture firmy Boom. Naddźwiękowa konstrukcja pasażerska będzie mogła przewozić od 64 do 80 pasażerów i wykonywać loty na dystans do 4250 NM (prawie 7,9 tys. km) z prędkością przelotową Mach 1,7.
Do końca 2024 r., produkcja Supersonic Transport (SST) ma rozpocząć się w Overture Superfactory w Greensboro w Karolinie Północnej.
Komentarze