Czy rosyjskie linie lotnicze będą miały nakaz kupowania rosyjskich samolotów?
Prezes Aerofłotu, Siergiej Aleksandrowski, wezwał do nałożenia ograniczeń na korzystanie z samolotów produkcji zachodniej przez rosyjskie linie lotnicze. W wywiadzie, który został opublikowany 5 czerwca 2025 r., szef Aerofłotu zasugerował, że wszystkie rosyjskie linie lotnicze powinny zostać zobowiązane do wprowadzenia danej liczby samolotów wyprodukowanych w tym kraju.
Według szefa linii lotniczych rozwiązanie to zagwarantuje osiągnięcie minimalnej wielkości produkcji, a większe serie produkcyjne zapewnią lepszą jakość i pomogą rozwiązać wszelkie potencjalne problemy techniczne z nowymi samolotami, takimi jak MC-21. Aleksandrowski oświadczył, że opowiadałby się za wdrożeniem takiego rozwiązania, nawet jeśli rosyjscy przewoźnicy odzyskaliby dostęp do rynków zachodnich. Chociaż w takim scenariuszu nie wykluczył składania nowych zamówień u zachodnich producentów.
Zgodnie z danymi z początku czerwca 2025 r., jedynymi samolotami rosyjskiej produkcji we flocie Aerofłotu są 73 regionalne odrzutowce SSJ100 Superjet. Rosyjski przewoźnik narodowy zamówił również 198 MC-21, 40 Tu-214 i 55 SJ 100 („zrusyfikowana” wersja Superjet, bez zachodnich komponentów).
Chociaż MC-21 nie został jeszcze przetestowany w rzeczywistych warunkach operacyjnych, Aleksandrowski nie spodziewa się, aby ta okoliczność spowodowała jakiekolwiek znaczące dodatkowe koszty.
W rozmowie Aleksandrowski poruszył również inne bieżące tematy dotyczące Aerofłotu i rosyjskiego przemysłu lotniczego w kontekście wojny i sankcji międzynarodowych. Jednym z nich jest trwający wysiłek na rzecz uregulowania sytuacji prawnej samolotów, które zostały ponownie zarejestrowane w Rosji bez zgody ich wcześniejszych właścicieli – zachodnich firm leasingowych.
Aeroflot zamierza zakończyć legalizację pozostałych 36 samolotów z podwójną rejestracją (zachodnią i rosyjską) do lipca 2025 r. Dzięki temu całkowita liczba regularnych samolotów we flocie Aeroflotu wyniesie 228. owość ma zostać osiągnięta do 2028 r.



Komentarze