Przejdź do treści
Źródło artykułu

Cztery miejsca na podium Koła Naukowego SAE AeroDesign

Koło Naukowe SAE AeroDesign działające przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej z sukcesami wraca z międzynarodowych zawodów SAE Aero Design 2025 w Stanach Zjednoczonych. Zespół wystartował w dwóch klasach: Advanced i Micro i zdobył cztery medale, w tym dwa złote w najbardziej wymagającej klasie Advanced.

To jeden z największych sukcesów w ponad 30-letniej historii udziału Politechniki Warszawskiej w tych zawodach. Wyniki są efektem miesięcy intensywnej pracy zespołu, innowacyjnych rozwiązań oraz konsekwentnego rozwoju kompetencji inżynierskich.

W klasie Advanced studenci PW zajęli 1. miejsce w klasyfikacji generalnej i 1. miejsce za wykonania misji. Zadaniem uczestników było tu skonstruowanie samolotu zdolnego do przetransportowania ładunku do wyznaczonej strefy i jego autonomicznego odbioru, przy możliwie najniższej masie własnej konstrukcji.

Zespół PW opracował jedyny w zawodach w pełni autonomiczny system transportu ładunku, z jednostkami zdolnymi do samodzielnego poruszania się i dokowania do samolotu. Sama konstrukcja płatowca również była przełomowa – po raz pierwszy w historii zawodów wykorzystano możliwość pionowego startu i lądowania (VTOL), z płynnym przejściem do lotu poziomego. Dzięki przemyślanemu doborowi materiałów samolot osiągnął najniższą masę własną spośród wszystkich konstrukcji konkursowych.

W klasie Micro, koncentrującej się na lekkich, składanych konstrukcjach studenci PW wywalczyli 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i 2. miejsce za wykonanie misji. Tu zadaniem było przewiezienie jak największej ilości ładunku (wody) przy ograniczonej rozpiętości skrzydeł i minimalnej masie samolotu, a także uzyskaniu jak najkrótszego rozbiegu przy starcie.

Nasz Zespół zdecydował się na nietypowy w tej klasie układ dwupłata, który pozwolił uzyskać rekordowo krótki rozbieg – zaledwie 10 stóp – przy jednoczesnym przewiezieniu niemal 2 kg wody. Dodatkowo jako jedyny zespół zastosował technologię termoformowania do produkcji zbiorników, co zapewniło wysoką trwałość przy niskiej masie całkowitej.

Budowa takiego samolotu to ogromne wyzwanie, które wymaga połączenia bardzo wielu kompetencji: technicznych, manualnych, językowych, a przede wszystkim umiejętności pracy zespołowej – opowiada Barnaba Dąbrowa, prezes Koła SAE AeroDesign. – To doświadczenie świetnie uzupełnia program studiów i realnie podnosi praktyczną jakość kształcenia. Uczymy się tu więcej niż w niejednej sali wykładowej.

Na zawodach w Stanach Zjednoczonych zespół wystąpił w składzie: Barnaba Dąbrowa – prezes koła, Michał Segień – wiceprezes, pilot klasy Micro, Paweł Prusaczyk, Bartosz Zięzio, Paweł Sadowski – koordynatorzy klasy Advanced, Piotr Godlewski – elektronik, pilot klasy Advanced, Mateusz Markiewicz, Denys Bashevets – koordynatorzy klasy Micro, Bartosz Żelazko – elektronik klasy Micro, Maja Szymańska, Filip Kucharski – członkowie zespołu Micro.

SAE Aero Design to międzynarodowy konkurs organizowany przez SAE International, który co roku gromadzi najlepsze zespoły studenckie z całego świata. Celem zawodów jest zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie zdalnie sterowanego samolotu zdolnego do wykonania określonej misji. Zawody odbywają się w trzech klasach: Regular, Advanced i Micro, z których każda wymaga innych rozwiązań projektowych i inżynierskich.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony