Przejdź do treści
Źródło artykułu

Cichy naddźwiękowy samolot badawczy X-59 NASA rozpoczyna testy kołowania

Cichy naddźwiękowy samolot badawczy X-59 NASA oficjalnie rozpoczął testy kołowania. To pierwszy raz, kiedy ta wyjątkowa eksperymentalna konstrukcja poruszała się o własnych siłach.

10 lipca 2025 r., w fabryce U.S. Air Force Plant 42 w Palmdale w Kalifornii, pilot testowy NASA, Nils Larson, i zespół X-59, składający się z pracowników NASA i firmy Lockheed Martin, ukończyli pierwszy test kołowania przy niskiej prędkości.

Kołowanie to ostatnia seria testów naziemnych X-59. W nadchodzących tygodniach samolot będzie stopniowo zwiększał prędkość, prowadząc do testów kołowania z dużą prędkością, które z kolei prowadzą do rozpoczęcia testów w locie.

Podczas prób przy niskiej prędkości inżynierowie i załogi monitorowały zachowanie X-59 podczas poruszania się po pasie startowym, pracując nad weryfikacją kluczowych systemów, takich jak układ sterowania i hamulcowy. Te kontrole pomagają zapewnić stabilność i sterowność samolotu w różnych warunkach, dając pilotom i inżynierom pewność, że wszystkie systemy działają zgodnie z założeniami.

X-59 jest centralnym punktem misji NASA Quesst, której celem jest zademonstrowanie cichego lotu naddźwiękowego poprzez redukcję gromu dźwiękowego do cichszego „głuchego odgłosu”. Dane zebrane przez X-59 zostaną udostępnione amerykańskim i międzynarodowym organom regulacyjnym w celu ustalenia nowych, opartych na danych, dopuszczalnych progów hałasu dla komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony