Przejdź do treści
CFM56-7 zamontowany na samolocie Boeing 737-800 (fot. Bidgee, CC BY-SA 3.0 AU, Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Dochodzenie w związku ze skandalem dotyczącym fałszywych części AOG Technics

Brytyjski Urząd ds. Poważnych Nadużyć Finansowych (SFO) aresztował osobę po wszczęciu dochodzenia w sprawie AOG Technics, brytyjskiego dostawcy powiązanego ze skandalem dotyczącym podrabiania części w lotnictwie.

6 grudnia 2023 r. SFO ogłosił, że wraz z funkcjonariuszami Narodowej Agencji ds. Przestępczości (NGA) przeprowadzono nalot o świcie na adres w Londynie i skonfiskowano materiały dowodowe.

Aresztowanie i nalot na nieruchomość stanowią eskalację skandalu AOG Technics dotyczącego montowania w samolotach fałszywych części.

„To dochodzenie dotyczy bardzo poważnych zarzutów oszustwa związanego z dostawą części do samolotów, którego konsekwencje są potencjalnie dalekosiężne. SFO jest na najlepszej pozycji, aby energicznie poprowadzić to dochodzenie i jesteśmy zdeterminowani, aby ustalić fakty tak szybko, jak tylko to możliwe” – powiedział Nick Ephgrave QPM, dyrektor Biura ds. Poważnych Nadużyć Finansowych.

W ostatnim czasie, linie lotnicze Ryanair potwierdziły, że w dwóch silnikach swoich samolotów znalazły się niezatwierdzone części. Jednostki napędowe, do których firma AOG Technics dostarczała części, to CFM56, używane w samolotach Airbus SE A320 i Boeing 737 starszej generacji, oraz CF6, używany w samolotach cargo.

7 września 2023 roku w Wielkiej Brytanii CFM International, spółka joint venture General Electric i Safran SA, produkujących silniki CFM56 i CF6, złożyła pozew przeciwko firmie AOG Technics. Z kolei 20 września 2023 r. przed Wysokim Trybunałem w Londynie firma CFM International skutecznie argumentowała, że AOG Technics udostępniła dokumenty wykazujące sprzedaż części CFM56 i CF6.

Według SFO części sprzedawano głównie zagranicznym firmom dostarczającym części do linii lotniczych, a także niektórym brytyjskim przewoźnikom oraz podmiotom świadczącym obsługę techniczną.

Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA), Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) oraz Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) wydały na początku tego roku ostrzeżenia skierowane do przedsiębiorstw lotniczych, które mogły kupić lub zainstalować części AOG Technics.

Zidentyfikowane zostało osiem linii lotniczych, które publicznie potwierdziły, że praktyki AOG Technics miały na nie wpływ, a mianowicie Delta Air Lines, WestJet, American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines, TAP, Virgin Australia Airlines i Ryanair.

SFO oświadczyło, że ściśle współpracuje z CAA i innymi organami regulacyjnymi w celu zbadania uzyskanych informacji w trakcie dochodzenia w sprawie podejrzeń oszustwa w tej firmie oraz ustalenia, czy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania karnego.


Przeczytaj również:
Podrabiane części w silnikach samolotów linii Ryanair

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony