Przejdź do treści
Źródło artykułu

Boeing i NASA odkładają ewolucję X-66, aby skupić się na rozwoju długich, cienkich skrzydeł

Boeing i NASA wstrzymają prace nad samolotem demonstracyjnym X-66, aby skupić się na badaniach nad ewolucją technologii długich, cienkich skrzydeł.

W oświadczeniu z 25 kwietnia 2025 r. NASA ogłosiła, że ​​„ocenia zaktualizowane podejście” do projektu Sustainable Flight Demonstrator agencji.

Projekt samolotu X-66 obejmował wyjątkowo długie i cienkie skrzydła stabilizowane za pomocą skośnych rozpór, znane jako koncepcja Transonic Truss-Braced Wing, a pokładano duże nadzieje w tym, że jego rozwój może doprowadzić do stworzenia bardziej wydajnego i zrównoważonego samolotu.

Wygląda jednak na to, że Boeing i NASA chcą teraz skupić swoją energię konkretnie na rozwoju technologii długich, cienkich skrzydeł, którą można by wykorzystać w wielu konfiguracjach samolotów.

„Zgodnie z tą propozycją wszystkie aspekty projektu demonstratora lotu X-66, a także sprzęt nabyty lub zmodyfikowany dla niego, zostaną zachowane, podczas gdy technologia długich, cienkich skrzydeł będzie badana z większym naciskiem. NASA i Boeing będą również kontynuować współpracę w zakresie badań nad koncepcją skrzydła usztywnionego kratownicą lecącego z prędkością dźwięku” – poinformowała NASA.

Zgodnie z istniejącym planem w Palmdale modyfikowano samolot McDonnell Douglas MD-90 w celu przetestowania skrzydła Transonic Truss-Braced. Rozpoczęcie testów w locie zaplanowano na lata 2027/28.

NASA stwierdziła, że ​​nowa propozycja Boeinga opiera się na „wiedzy zdobytej dzięki badaniom przeprowadzonym dotychczas w ramach projektu Sustainable Flight Demonstrator”.

„Propozycja Boeinga identyfikuje koncepcję cienkich skrzydeł jako mającą szerokie zastosowanie do potencjalnego włączenia do samolotów z rozpórkami kratownicowymi i bez nich. NASA i Boeing omawiają potencjalne opcje rozwoju tych zrównoważonych technologii lotniczych” – poinformowała NASA.

W 2023 roku NASA przyznała firmie Boeing nagrodę Sustainable Flight Demonstrator, której celem jest informowanie przyszłych pokoleń o bardziej zrównoważonych samolotach pasażerskich.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony