Biuletyn bezpieczeństwa EASA: Nieprawidłowe ustawienie wysokościomierza barometrycznego
Świadomość problemów i ciągłe doskonalenie są kluczem do bezpiecznego działania. W następstwie niedawnych poważnych incydentów spowodowanych nieprawidłowym ustawieniem wysokościomierza barometrycznego, w szczególności podczas operacji poniżej wysokości przejściowej, EASA opublikowała biuletyn bezpieczeństwa SIB 2023-03.
Dokument został opracowany w porozumieniu z ekspertami merytorycznymi. W lotnictwie nawigacja pionowa oparta jest na wysokościomierzu barometrycznym i odniesieniach pionowych na mapach nawigacyjnych, co tradycyjnie polega na wykorzystaniu lokalnego ciśnienia barometrycznego, tj. QNH (lub QFE). W związku z tym działanie z nieprawidłowym ustawieniem wysokościomierza może prowadzić do latania bliżej terenu lub przeszkód niż oczekiwano.
Może to również prowadzić do utraty separacji z innymi statkami powietrznymi. W najgorszym przypadku nieprawidłowe ustawienie wysokościomierza barometrycznego może doprowadzić do utraty odpowiedniego przewyższenia terenu oraz CFIT (Controlled Flight Into Terrain).
Biuletyn bezpieczeństwa EASA SIB 2023-03 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze