Przejdź do treści
SDAM podczas testów (fot. Naval Group)
Źródło artykułu

Bezzałogowy system powietrzny dla Marynarki Wojennej przetestowany na morzu z pokładu francuskiej fregaty

Airbus Helicopters i Naval Group we współpracy z francuskimi Generalną Dyrekcją Uzbrojenia DGA (Direction génerale de l'armement) i Marynarką Wojenną przetestowały demonstrator bezzałogowego wiropłata morskiego SDAM (Système de Drone Aérien Marine/Naval Aerial Drone System) z pokładu fregaty wielozadaniowej (FREMM).

Próby odbyły się 2–9 października u wybrzeży Prowansji na  Morzu Śródziemnym. Okręt został wcześniej przystosowany przez techników ze stoczni Naval Group do obsługi SDAM. Próby morskie miały na celu zademonstrowanie wysokiej sprawności systemu oraz możliwości SDAM w zadaniach obserwacyjnych i rozpoznawczych.

„Jesteśmy zadowoleni, że SDAM i VSR700 dojrzewają", powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. „System, który zaoferujemy, będzie mógł działać z fregaty i będzie dostosowany do zadań morskich, do których został zaprojektowany", dodał. „Współpracując z Naval Group i innymi lokalnymi partnerami, tworzymy solidne i suwerenne rozwiązanie. Liczę na dalszy rozwój naszego systemu i współpracę z francuską flotą, aby uzyskać wstępną zdolność operacyjną do 2026 r."

„Cieszymy się z sukcesu wykonanych prób. Stanowią one ważny etap w umacnianiu zdolności francuskiej Marynarki Wojennej. Osiągnęliśmy znaczący poziom w integracji bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) z silnie uzbrojoną jednostką pływającą, zarówno w aspekcie fizycznym, jak i operacyjnym", ocenił Pierre-Eric Pommellet, prezes Naval Group. „Testy pokazały też znaczenie systemu zarządzania misją I4Drones®, autorstwa Naval Group, oraz faktu, że demonstrator SDAM można bezproblemowo zainstalować na okręcie i będzie on harmonijnie współpracować z wcześniej zainstalowanymi tam systemami. W układzie synergicznym okrętu, śmigłowca pokładowego i bezzałogowca, ten ostatni będzie nowym sposobem dostępu do uzupełniających się sektorów przestrzeni powietrznych i zarazem zdalnie sterowanym sensorem, który poszerzy świadomość sytuacyjną załogi i pozwoli na reagowanie na zagrożenia w czasie rzeczywistym".

Ograniczająca ryzyka technologiczne praca badawcza dotycząca programu SDAM została zlecona przez DGA firmom Airbus Helicopters i Naval Group. Celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie dla francuskiej Marynarki Wojennej demonstratora bezzałogowego systemu na bazie wiropłata. System ten współpracuje z bezzałogowym systemem powietrznym Airbus Helicopters VSR700 oraz systemem zarządzania misją I4Drones® opracowanym przez Naval Group. Naval Group otrzymała także zadanie przygotowania instalacji nowego systemu na pokładach okrętów. W projekcie biorą udział też małe i średnie przedsiębiorstwa, takie jak Hélicoptères Guimbal i Diades, co przyczynia się do specjalizacji francuskiego przemysłu w dziedzinie morskich bezzałogowców.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony