XB-1 firmy Boom Supersonic po raz pierwszy osiąga prędkość naddźwiękową
28 stycznia 2025 r., pierwszy cywilny odrzutowiec naddźwiękowy wyprodukowany w Ameryce przełamał barierę dźwięku w przestrzeni powietrznej Mojave.
Udany pierwszy lot naddźwiękowy samolotu demonstracyjnego Boom, XB-1, odbył się w Mojave Air & Space Port w Kalifornii. Firma Boom zaprojektowała, zbudowała i oblatała pierwszy na świecie niezależnie opracowany odrzutowiec naddźwiękowy, który jest też pierwszym cywilnym odrzutowcem naddźwiękowym wyprodukowanym w Ameryce.
XB-1, pilotowany przez głównego pilota testowego Boom, Tristana „Geppetto” Brandenburga, osiągnął wysokość 35 290 stóp, zanim przyspieszył do Mach 1,122 (652 KTAS lub 750 mph) – po raz pierwszy przełamując barierę dźwięku. Historycznie, samoloty naddźwiękowe były rozwijane przez wojska i lub rządy. Naddźwiękowy lot XB-1 oznacza pierwszy raz, gdy niezależnie opracowany odrzutowiec przełamał barierę dźwięku.
„Naddźwiękowy lot XB-1 pokazuje, że nadeszła technologia pasażerskich lotów naddźwiękowych”, powiedział założyciel i dyrektor generalny Boom Blake Scholl. „Niewielka grupa utalentowanych i oddanych inżynierów dokonała tego, co wcześniej wymagało rządów i miliardów dolarów. Teraz zwiększamy skalę technologii XB-1 dla naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture. Naszym ostatecznym celem jest zapewnienie dla każdego korzyści z lotu naddźwiękowego”.
XB-1, pierwszy naddźwiękowy odrzutowiec zbudowany w technologii samolotu pasażerskiego, zawiera wiele kluczowych funkcji dostępnych w Overture, takich jak kompozyty z włókna węglowego, cyfrowe wspomaganie stabilności i system wizji syntetycznej.
Po swoim inauguracyjnym locie w marcu 2024 r. XB-1 ukończył rygorystyczną serię 11 lotów testowych w coraz trudniejszych warunkach, podczas których oceniano systemy i aerodynamikę. W trakcie kampanii testów zespół XB-1 systematycznie rozszerzał zakres lotu o prędkości poddźwiękowe i naddźwiękowe – utrzymując jednocześnie bezpieczeństwo jako najwyższy priorytet.
„To był zaszczyt i punkt kulminacyjny mojej kariery, że byłem częścią zespołu, który osiągnął ten kamień milowy – każdy członek tego zespołu odegrał kluczową rolę w naszym sukcesie” – powiedział Tristan „Geppetto” Brandenburg, główny pilot testowy w Boom Supersonic. „Nasza dyscyplina i metodyczne podejście do tego programu testów lotniczych stworzyły kulturę bezpieczeństwa, która umożliwiła bezpieczny i udany pierwszy lot naddźwiękowy. Dzięki lekcjom wyciągniętym z XB-1 możemy nadal budować przyszłość podróży naddźwiękowych”.
XB-1 stanowi podstawę dla Overture, weryfikując kluczowe technologie, jednocześnie ustanawiając kulturę stawiającą bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Technologie sprawdzone w programie testowym XB-1, które będą miały zastosowanie również w Overture, obejmują:
- System wizji rozszerzonej rzeczywistości: XB-1 i Overture mają długi nos i duży kąt natarcia podczas startu i lądowania, co utrudnia pilotom dostrzeżenie pasa startowego przed nimi. Oba samoloty wykorzystują system wizji rozszerzonej rzeczywistości, aby zapewnić doskonałą widoczność pasa startowego – bez ciężaru i złożoności ruchomego nosa, takiego jak w Concorde.
- Aerodynamika zoptymalizowana cyfrowo. Rezultatem jest zoptymalizowany projekt, który łączy bezpieczną i stabilną pracę podczas startu i lądowania z wydajnością przy prędkościach naddźwiękowych. CFD jest również szeroko stosowany w programie Overture.
- Kompozyty z włókna węglowego: Zarówno XB-1, jak i Overture są wykonane niemal w całości z materiałów kompozytowych z włókna węglowego, co skutkuje wyrafinowaną konstrukcją aerodynamiczną o mocnej, lekkiej strukturze.
- Wloty powietrza: wloty silnika XB-1 spowalniają naddźwiękowe powietrze do prędkości poddźwiękowych, skutecznie zamieniając energię kinetyczną na energię ciśnienia, umożliwiając konwencjonalnym silnikom odrzutowym napędzanie XB-1 od startu do lotu naddźwiękowego. Wnioski z rozwoju specjalistycznych wlotów XB-1 są stosowane w Overture i jego specjalnie zbudowanym silniku turbowentylatorowym Symphony.
- Naddźwiękowy lot XB-1 miał miejsce w tej samej historycznej przestrzeni powietrznej, w której Chuck Yeager po raz pierwszy przekroczył barierę dźwięku w 1947 roku. Pierwszy naddźwiękowy lot XB-1 oznacza pierwszy pilotowany przez człowieka cywilny lot naddźwiękowy od czasu wycofania Concorde'a ponad 20 lat temu.
Overture będzie przewoził 64-80 pasażerów z prędkością Mach 1,7, czyli około dwukrotnie większą niż dzisiejsze poddźwiękowe samoloty pasażerskie, na ponad 600 trasach globalnych.
„Czekałem ponad 20 lat na powrót prędkości naddźwiękowych, a historyczny lot XB-1 jest ważnym kamieniem milowym w realizacji moich marzeń” – powiedział Mike Bannister, były główny pilot Concorde w British Airways. „Kiedy ostatni raz leciałem Concorde w 2003 roku, wiedziałem, że ten dzień nadejdzie. Boom jest na dobrej drodze do uczynienia zrównoważonego lotu naddźwiękowego rzeczywistością, na pokładzie Overture – mojego wyboru nr 1 jako następcy Concorde. Gratulacje dla Blake'a Scholla, wszystkich w Boom, a zwłaszcza jego pilota, Tristana „Geppetto” Brandenburga. Będąc głównym pilotem Concorde, zazdroszczę mu roli w tym ekscytującym powrocie do głównego nurtu lotów naddźwiękowych”.
Overture ma portfel 130 zamówień, w tym od American Airlines, United Airlines i Japan Airlines. W 2024 roku Boom ukończył budowę Overture Superfactory w Greensboro w Karolinie Północnej, która będzie skalowana do produkcji 66 samolotów Overture rocznie. Zoptymalizowany pod kątem prędkości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju, Overture i jego niestandardowy system napędowy Symphony są zaprojektowane tak, aby w 100% działać na zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF).
„Gratulacje dla Boom Supersonic za przełomowe osiągnięcie pierwszego lotu naddźwiękowego” – powiedział Jim Currier, prezes i dyrektor generalny Honeywell Aerospace Technologies. „Od pokoleń Honeywell wspiera programy lotnicze, które budują jaśniejszą przyszłość lotnictwa i jesteśmy dumni, że nasz zintegrowany pokład lotniczy Honeywell Anthem pomoże zrobić dokładnie to samo dla samolotów Overture firmy Boom. Nie możemy się doczekać kontynuacji naszej współpracy z Boom, aby wprowadzić w życie najnowocześniejsze technologie, które zmniejszą obciążenie pilota i zwiększą bezpieczeństwo”.
„Począwszy od 1905 r. Narodowe Stowarzyszenie Aeronautyczne wskazuje najważniejsze wydarzenia w lotnictwie, wśród których znalazło się przełamanie bariery dźwięku w 1947 r. i lądowanie na księżycu w 1969 r. XB-1 nadal udowadnia, że marzenie Blake’a jest zgodne z osiągnięciami, które miały miejsce wcześniej” – powiedziała Amy Marino Spowart, prezes i dyrektor generalny Narodowego Stowarzyszenia Aeronautycznego. „Ten lot jest świadectwem marzeń i działania, co jest sercem legendarnych wyczynów lotniczych, które doprowadziły nas do dziś. Przyszłość lotnictwa jest tu i teraz. Nie tylko istnieje nadzieja na szybsze i lepsze loty komercyjne, ale Boom udowadnia, że można to zrobić w sposób zrównoważony”.



Komentarze