Przejdź do treści
Źródło artykułu

Belgia zamawia śmigłowce Airbus H145 dla wojska i policji

Królestwo Belgii kupi 15 wielozadaniowych śmigłowców H145M dla wojska oraz dwie takie maszyny (plus trzy w ewentualnej opcji) dla policji. Umowa została podpisana pomiędzy Agencją Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) w imieniu Belgii a firmą Airbus Helicopters.

„Jesteśmy dumni, że Belgia dołącza do rosnącego grona użytkowników H145M", powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „W Europie nasz wielozadaniowy wiropłat staje się standardową platformą do zadań taktycznego transportu powietrznego, specjalnych i ewakuacji medycznej. Jesteśmy pewni, że H145M szybko wzmocni belgijskie zdolności militarne i służb porządkowych".

H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, którego wyposażenie w kilka minut można zamienić, przechodząc od wariantu lekkiej maszyny szturmowej, wyposażonej w karabiny maszynowe i pociski kierowane oraz najnowocześniejszy system samoobrony, do wersji do zadań specjalnych, dysponującej wciągarkami linowymi do szybkiego desantowania żołnierzy. W pakiecie wyposażenia H145M znajduje się sprzęt do podnoszenia i transportu ładunków zewnętrznych. Ponadto na życzenie klienta w śmigłowcach tego typu można zainstalować radiostacje transmisji danych, dodatkowe systemy łączności i zwiększać ucyfrownienie zarządzania zadaniami lotniczymi.

H145M to zmilitaryzowana wersja sprawdzonego, lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca H145. Latające na świecie maszyny z tej rodziny spędziły już w powietrzu ponad siedem milionów godzin. H145 są używane przez siły zbrojne i służby policyjne do najbardziej wymagających zadań. Niemcy eksploatują już 16 śmigłowców H145M LUH SOF i osiem H145 LUH SAR, a ostatnio zamówiły aż 82 kolejne śmigłowce tego typu. Wojska Lądowe USA używają prawie 500 śmigłowców z rodziny H145 pod lokalną nazwą UH-72 Lakota. Inni posiadacze H145M to Węgry, Serbia, Tajlandia i Luksemburg; ostatnio Cypr zamówił sześć takich wiropłatów, podobnie jak Brunei i Wielka Brytania.

Napędem H145M w postaci dwóch silników Turbomeca Arriel 2E załoga zarządza poprzez system cyfrowego sterowania (FADEC). Ponadto ma ona do dyspozycji cyfrową awionikę Helionix, którą oprócz innowacyjnego zarządzania danymi lotu wyróżnia precyzyjny 4-osiowy autopilot, znacznie zmniejszający obciążenie pilotów pracą w powietrzu. ​​H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony