Altitude Angel, dostawca usług do koordynacji dronów z zarządem komisarycznym
Brytyjska firma Altitude Angel, zajmująca się tworzeniem systemów koordynacji ruchu bezzałogowego, została objęta zarządem komisarycznym 7 października 2025 roku, zgodnie z oświadczeniem zamieszczonym na stronie internetowej firmy. Decyzja ta może wpłynąć na wsparcie i dalszy rozwój niektórych usług firmy, w tym holenderskiej aplikacji GoDrone (odpwienika DroneTower w Polsce).
Rozpoczęto procedurę administracyjną
Źródła internetowe w tym wpisy na Linkedin, potwierdzają, że firma boryka się z trudnościami finansowymi i znajduje się obecnie pod nadzorem sądu upadłościowego. W Wielkiej Brytanii ta procedura prawna ma na celu uniknięcie bankructwa lub ułatwienie potencjalnego ratowania przedsiębiorstwa.
Zarząd komisaryczny może bezpośrednio wpłynąć na dalszy rozwój aplikacji opracowanych przez Altitude Angel, takich jak między innymi GoDrone, holenderskiej aplikacji dla dronów stworzonej we współpracy z holenderską kontrolą ruchu lotniczego (LVNL). GoDrone jest szeroko wykorzystywana do zgłaszaia lotów oraz do uzyskiwania zezwoleń na loty w kontrolowanej przestrzeni powietrznej.
Dlaczego o tym piszemy?
We wczesnej fazie rozwoju systemów do koordynacji ruchu bezzałogowego (2015-2017), jako autorzy systemy Droneradar postrzegaliśmy Altitude Angel jako bezpośrednią konkurencję. Z czasem okazało się, że rynek jest na tyle mały, że w podzielonej na wiele ANSP (Air Navigation Service Provider - w Polsce PAŻP) Europie znajdzie się miejsce dla wielu podobnych firm.
Następnie, kiedy powstawały europejskie przepisy dronowe (EU 945/947/664/665...,) krystalizowały się pomysły na koncepcję koordynacji lotów U-space, sposoby wizualizacji trójwymiarowych - zmiennych w czasie struktur przestrzeni powietrznych, firmy szukały swojego miejsca przy dużych ANSP.
W Polsce, ostatecznie współtworzony przez nas system PansaUTM został przejęty ustawą covidową przez PAŻP, a jego rozwój wzmocniony gigantycznymi liczonymi w dziesiątkach milionów złotych, ewaluował do systemów państwowych (jak się okazało w Polsce niekoniecznie zgodnymi z wytycznymi europejskimi).
Czas pokaże, czy problemy o których dzisiaj słyszymy są pochodną błędów w zarządzaniu firmą, niemożliwości pokonania bariery wejścia na rynek zarządzania ruchem bezzałogowym przez firmy niebędące korporacjami lub niemającymi funduszy choćby zbliżonymi do tych jakimi dysponują ANSP, czy po prostu, jest to atak na prywatną firmę, aby mieć podstawę do rozwoju własnego systemu.
Zarząd komisaryczny to organ powołany w sytuacjach kryzysowych do tymczasowego przejęcia zarządzania, gdy obecne organy tracą zdolność do skutecznego.



Komentarze