Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus wprowadza do oferty lekki dwusilnikowy śmigłowiec H140

Spółka Airbus Helicopters zaprezentowała H140 na targach branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. Ten wielozadaniowy śmigłowiec podnosi poprzeczkę w kategorii lekkich dwusilnikowych wiropłatów pod względem osiągów, opłacalności oraz komfortu pasażerów i załogi.

H140 to maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.

„Wprowadzenie nowego śmigłowca do segmentu lekkich dwusilnikowych wiropłatów jest dowodem naszego zaangażowania i odpowiedzią na zmieniające się wymagania misji po stronie naszych klientów. Własnie tym celu wykorzystujemy nasze programy badawczo-rozwojowe, takie jak Bluecopter” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Współpracowaliśmy z naszymi klientami – użytkownikami H135, aby połączyć ich dodatkowe wymagania w wydajnej konstrukcji H140. Maszyna umożliwi klientom korzystanie z większej przestrzeni w kabinie, która zwiększa możliwości realizacji misji. Została ona dobrana do zoptymalizowanych osiągów silnika, aby zapewnić najlepsze w swojej klasie: ładowność i zasięg. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom największy wybór produktów” – dodał.

Na targach VERTICON firma zaprezentowała pełnowymiarowy model w konfiguracji dla służb ratownictwa medycznego. H140 zawiera szeroką gamę innowacji, w tym nową belkę ogonową w kształcie litery T ze zoptymalizowanym fenestronem, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatkowy bezłożyskowy wirnik główny, a także nowe, mocne silniki. Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny, duże okna i zoptymalizowany układ kabiny, która może wygodnie pomieścić do sześciu pasażerów. H140 został zaprojektowany z myślą o łatwej dostępności. Posiada duże składane drzwi i wysoko zamontowaną belkę ogonową, podczas załadunku od tyłu H140 pozwala na użycie różnych typów systemów noszy, w tym systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, a duże przesuwne drzwi ułatwiają dostęp do kabiny.

H140 jest napędzany silnikami Safran Arrius 2E 700 shp, które oferują największą ładowność i najwyższy zasięg w swojej klasie. Obydwa silniki śmigłowca są zarządzane przez dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC), który gwarantuje niespotykany dotąd poziom wydajności podczas pracy obydwu silników (AEO) oraz znaczne rezerwy mocy w scenariuszach z jednym silnikiem niepracującym (OEI).

Nowy H140 ma również ten sam pięciołopatowy system wirnika, który został wprowadzony w H145 w 2019 roku. Konstrukcja bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza prace obsługowe, poprawia serwisowalność i niezawodność, a także zapewnia najwyższy poziom komfortu pasażerów i załogi. Operatorzy H140 skorzystają ze zoptymalizowanego planu obsługi, który harmonizuje harmonogramy obsługi płatowca i silnika oraz umożliwia dłuższe odstępy między przeglądami, zmniejszając koszty eksploatacji i obsługi śmigłowca. W sumie firma wykona cztery prototypy tej maszyny, a pierwszy z nich jest już testowany w locie w zakładach w Donauwörth.

H140 jest wyposażony w opracowaną przez Airbus Helicopters awionikę Helionix, która znajduje się również na wyposażeniu H135, H145, H160 i H175. Oprócz 4-osiowego autopilota Helionix oferuje innowacyjny układ kabiny pilota pozwalający zwiększyć świadomość sytuacyjną, zredukować obciążenie pilota i zwiększyć bezpieczeństwo podczas misji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony