Airbus ogłasza wyniki za pierwszy kwartał 2023 roku
Airbus SE (symbol giełdowy: AIR) ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023 r., zakończony 31 marca.
„Pierwsze trzy miesiące potwierdziły duży popyt na nasze produkty, zwłaszcza samoloty komercyjne. Dostarczyliśmy 127 odrzutowców pasażerskich i towarowych, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach finansowych tego kwartału. Odnotowaliśmy również dobry wynik Airbus Helicopters", skomentował Guillaume Faury, prezes Airbusa. „Nadal mamy do czynienia z niekorzystnym środowiskiem biznesowym, w szczególności z utrzymującymi się problemami w łańcuchu dostaw komponentów. Nasze wytyczne do działania na rok 2023 pozostają niezmienione. Liczymy się z opóźnieniami w dostawach maszyn komercyjnych; koncentrujemy się na rozwoju ich produkcji i długofalowej transformacji technologicznej".
Złożone w pierwszym kwartale zamówienia brutto na odrzutowce komercyjne sięgają 156 maszyn (I kwartał 2022: 253 egzemplarzy), a zamówienia netto po anulowaniach to 142 samoloty (I kwartał 2022: 83). Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec marca br. 7254 maszyn. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia netto na 39 wiropłatów (I kw. 2022 r.: 56 sztuk), dobrze rozłożone na poszczególne typy. Wartość zamówień zebranych przez Airbus Defence and Space wyniosła 2,5 mld euro (I kwartał 2022 r.: 3,2 mld euro).
Skonsolidowane przychody korporacji spadły nieznacznie do 11,8 mld euro (I kwartał 2022 r.: 12,0 mld euro). Łącznie Airbus przekazał klientom 127 samolotów komercyjnych (I kwartał 2022 r.: 142 sztuki), w tym: 10 A220, 106 A320, 6 A330 i 5 A350. Przychody generowane w dziedzinie samolotów komercyjnych spadły o 5 procent rok do roku, głównie w wyniku niższych dostaw, częściowo skompensowanych poprzez umocnienie kursu dolara amerykańskiego. Dostawy Airbus Helicopters wzrosły do 71 sztuk (I kwartał 2022: 39), głównie w segmencie lekkich śmigłowców. Przychody pionu wiropłatów wzrosły o 26%., zwłaszcza dzięki dostawom i dobrym wynikom we wszystkich programach i dobremu rozpoczęciu roku w usługach. Przychody Airbus Defence and Space spadły o 6%, głównie z powodu niższego wolumenu fakturowania w obszarze wojskowych systemów lotniczych i systemów kosmicznych. W pierwszym kwartale 2023 roku ADS dostarczył jeden transportowiec A400M.
Firma kontynuuje zwiększanie tempa produkcji A220 w kierunku 14 samolotów miesięcznie do połowy dekady. W programie A320 planuje do końca 2024 r. osiągnąć tempo produkcji 65 samolotów miesięcznie. Niedawno ogłoszona decyzja o budowie drugiej linii montażu końcowego w Tianjin pozwoli składać maszyny z rodziny A320 na 10 liniach montażowych, wspierając ambicje dotyczące produkcji aż 75 takich samolotów miesięcznie w 2026 r. Postępuje też program testów w locie wąskokadłubowca dalekiego zasięgu A321XLR; oczekuje się, że maszyny tego typu wejdą do eksploatacji w drugim kwartale 2024 r. Ponadto firma planuje wytwarzać cztery A330 miesięcznie w 2024 r. i 9 A350 miesięcznie pod koniec 2025 r. Pierwsze komponenty A350F zostały niedawno wyprodukowane w Airbus Atlantic w Nantes. Za sprawą doświadczeń z pierwszych etapów montażu tego typu frachtowców nieznacznie skorygowano harmonogram ich produkcji seryjnej. Obecnie przewiduje się, że wejście do eksploatacji A350F nastąpi w 2026 r.
W programie A400M kontynuowane są działania rozwojowe zmierzające do dotrzymania harmonogramu wdrażania poszczególnych zdolności. Prace modernizacyjne postępują w ścisłym porozumieniu z klientem. Nadal istnieje ryzyko związane z zatwierdzaniem poszczególnych zdolności technicznych i związanymi z tym kosztami, niezawodnością operacyjną samolotu czy redukcją kosztów. Warte odnotowania jest to, że skonsolidowane wydatki własne korporacji Airbus na badania i rozwój wyniosły w raportowanym okresie 683 mln euro (I kwartał 2022 r.: 586 mln euro).
Perspektywy biznesowe
Wytyczne do działalności przedsiębiorstwa wydane w lutym 2023 r. pozostają niezmienione. Prognozy na 2023 r. zakładają brak dodatkowych zakłóceń w funkcjonowaniu światowej gospodarki, ruchu lotniczego, łańcuchu dostaw, wewnętrznej działalności spółki i jej możliwościach wywiązywania się z dostaw i świadczenia usług serwisowych. Na tej podstawie Airbus planuje w 2023 roku:
- dostarczyć około 720 samolotów pasażerskich i towarowych;
- wypracować skorygowany zysk w wysokości 6,0 mld euro;
- utrzymać wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości 3,0 mld euro.
Komentarze