Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus i partnerzy inwestują w fundusz rozwoju zrównoważonego paliwa lotniczego

Airbus, Grupa Air France-KLM, Associated Energy Group, bank BNP Paribas, Burnham Sterling, Mitsubishi HC Capital Inc. I Qantas Airways wspólnie zainwestowały w fundusz mający przyspieszyć produkcję zrównoważonego paliwa lotniczego SAF. Partnerzy współpracowali z menadżerem inwestycyjnym, Burnham Sterling Asset Management, w celu utworzenia funduszu pod nazwą Sustainable Aviation Fuel Financing Alliance (SAFFA), w którym Airbus został głównym udziałowcem. Zaangażowanie 7 partnerów wynosi łącznie ok. 200 mln dolarów.

Każdy partner wnosi do funduszu doświadczenie i wiedzę finansową, wyrażając wolę przyspieszenia dostępności rynkowej paliwa SAF poprzez inwestowanie głównie w dojrzałe technologicznie projekty wytwarzania SAF z wykorzystaniem na przykład surowców powstałych z odpadów. Wspierane finansowo inwestycje będą zróżnicowane w zależności od różnych ścieżek produkcji paliwa, a także według regionu.

Każdy partner może zawrzeć umowy o priorytetowym dla siebie znaczeniu w celu zapewnienia dostępności SAF z różnych projektów, w które SAFFA zainwestuje stosownie do przydzielonych każdemu partnerowi funduszy. SAFFA koncentruje się na SAF, który kwalifikuje się do certyfikacji według programów RefuelEU Aviation[i] lub CORSIA[ii] (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation - program kompensacji i redukcji emisji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego).

Fundusz SAFFA dokonał już pierwszej inwestycji w Crysalis Biosciences, spółkę zajmującą się modernizacją infrastruktury produkcji chemikaliów w USA poprzez wdrażanie innowacyjnych technologii wytwarzania paliw i środków chemicznych. Ostatnim osiągnięciem Crysalis Biosciences jest nabycie i modernizacja fabryki etanolu Monarch w Sauget, w stanie Illinois, zamkniętej w 2019 roku. Według stanu na pierwszy kwartał 2024 roku spółka zakończyła modernizację zakładu i otrzymała niezbędne certyfikaty środowiskowe, umożliwiające wznowienie działalności w celu produkcji SAF i biochemikaliów o niskiej emisyjności dwutlenku węgla.

___________________________________________________

[i] https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/air/environment/refueleu-aviation_en
[ii] https://www.icao.int/environmental-protection/CORSIA 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony