Przejdź do treści
Demonstrator napędu Airbus i CFM na bazie fabrycznego samolotu A380 (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus i CFM International uruchamiają projekt latającego demonstratora zaawansowanego silnika turbowentylatorowego pozbawionego osłony sprężarki niskiego ciśnienia

Airbus i CFM International, spółka której udziałowcami są  potentaci branży wytwarzającej napędy lotnicze, firmy GE i Safran Aircraft Engines nawiązały współpracę mającą na celu sprawdzenie w praktyce nowatorskiej architektury silników turbowentylatorowych z otwartym wentylatorem.

Wykorzystanie latającego demonstratora technologii na bazie fabrycznego samolotu A380 pozwoli ocenić zaawansowanie i przyspieszyć rozwój nowych rozwiązań napędowych w ramach programu CFM Revolutionary Innovation for Sustainable Engine (RISE). Seria lotów próbnych planowana jest na drugą połowę obecnej dekady w oparciu o Airbus Flight Test w Tuluzie. Przed lotami testowymi A380 inżynierowe CFM w centrum Flight Test Operations GE Aviation w amerykańskim Victorville wykonają naziemne testy silnika, a także przygotują program badań w locie.

Testy w powietrzu pozwolą osiągnąć kilka celów, które mogą przyczynić się do poprawy wydajności silników i samolotów. Umożliwią m.in. optymalizację sposobu połączenia takiego silnika ze skrzydłem oraz osiągów aerodynamicznych, a także wzrost wydajności układu napędowego; weryfikację korzyści w zakresie osiągów, w tym oszczędności w zużyciu paliwa, która skutkowałaby 20%* redukcją emisji CO2 w porównaniu z najwydajniejszymi obecnie silnikami. Posłużą też ocenie akustycznej takiego napędu oraz zapewnienia zgodności z 100% zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF).

„Nowe technologie napędowe wraz z nowymi projektami samolotów i zrównoważonymi źródłami energii odegrają ważną rolę w osiągnięciu przez lotnictwo stanu zerowej emisyjności netto”, powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa. „Oceniając i doskonaląc architekturę silnika pozbawionego osłony sprężarki niskiego ciśnienia za pomocą latającego demonstratora wspólnie wniesiemy kolejny wkład w rozwój elementów technologicznych, pozwalających nam osiągnąć cele w obszarze dekarbonizacji branży lotniczej”.

Demonstrator napędu Airbus i CFM na bazie fabrycznego samolotu A380 - widok z przodu (fot. Airbus)

„Program CFM RISE służy osiągnięciu długoterminowego zrównoważonego wzrostu branży lotniczej poprzez doskonalenie dostępnych technologii”, powiedział Gaël Méheust, prezes CFM International. „Nasza spółka, firmy-założyciele i Airbus podzielają tę samą wizję i zaangażowanie na rzecz lepszej przyszłości; a program testów w locie silnika turbowentylatorowego pozbawionego osłony sprężarki niskiego ciśnienia jest kolejnym etapem dążeń w kierunku osiągnięcia celów zeroemisyjności netto w lotnictwie”.

Współpraca Airbusa z CFM pokazuje różnorodność demonstratorów technologii Airbusa i uzupełnia prace prowadzone w celu oceny firmowych pomysłów i technologii dotyczących zerowej emisji. W lutym 2022 r. obie firmy wspólny program testów w locie napędu wodorowego. Airbus i CFM, wraz ze spółkami GE i Safran, dążą do spełnienia obietnicy, którą ich przedstawiciele złożyli podpisując cel Air Transport Action Group w październiku 2021 r. - osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w przemyśle lotniczym do 2050 r. poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do wprowadzenia do eksploatacji zeroemisyjnych statków powietrznych zgodnie z ambitnym harmonogramem.

*Przy użyciu tradycyjnego paliwa Jet-A; jeszcze większe ograniczenia emisji można osiągnąć dzięki SAF.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony