Zielone podejście - standardową techniką lądowania w Warszawie
"Zielone podejście", czyli Continuous Descent Approach, jest od października br. standardową techniką lotu wykonywaną przez wszystkie statki powietrzne lądujące na warszawskim lotnisku. Wcześniej, w ostatnich czterech miesiącach wdrażania tej techniki pilotażu, czyli od lipca do października 2009 roku, wykonywano tą techniką średnio 200 lądowań miesięcznie, co pozwoliło przewoźnikom zaoszczędzić od 10 do 30 ton paliwa miesięcznie oraz zmniejszyć emisję spalin – od 31,5 do 94,5 ton CO2 każdego miesiąca.
Continuous Descent Approach, to technika pilotażu, stosowana przez załogę samolotu, we współpracy z kontrolerami ruchu lotniczego wykonującego podejście lądowania. Polega ona na zapewnieniu samolotowi płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej już z wysokości przelotowej. Stosowanie CDA minimalizuje zużycie paliwa, ogranicza hałas, który dociera do ziemi a także redukuje emisję substancji szkodliwych do atmosfery.
Pierwsze testy CDA na lotnisku w Warszawie rozpoczęły samoloty transportowe UPS już jesienią zeszłego roku. Następnie we współpracy z PAŻP, tę technikę pilotażu testowały załogi linii lotniczych WIZZ AIR oraz od 11 czerwca 2009 roku, PLL LOT.
Sukces wdrożenia CDA na stołecznym lotnisku zaowocował efektem kuli śnieżnej. Liczba udanych podejść z wykorzystaniem techniki CDA narastała z miesiąca na miesiąc. W okresie od lipca do października 2009 odbyło się około 800 lądowań z wykorzystaniem techniki CDA, a więc średnio 200 miesięcznie. Tylko w tych ostatnich czterech miesiącach testów, zastosowanie CDA pozwoliło przewoźnikom zaoszczędzić od 10 do 30 ton paliwa miesięcznie. Wdrożenie tej techniki pilotażu to oszczędność paliwa dla przewoźników, a dla mieszkańców Warszawy i dla mazowieckiego środowiska naturalnego to zmniejszenie emisji spalin – od 31,5 do 94,5 ton CO2 każdego miesiąca.
Według organizacji Eurocontrol (europejska organizacja zajmująca się bezpieczeństwem żeglugi powietrznej) CDA w porównaniu do klasycznego podejścia pozwala zaoszczędzić jednorazowo od 50 do 150 kg paliwa lotniczego, w zależności od typu samolotu i wysokości, na jakiej rozpoczęto CDA. Dzięki zielonej technice lądowania zmniejsza się emisja spalin, a hałas może być zredukowany od 2 do 5 decybeli, oczywiście w zależności od typu samolotu, odległości od lotniska i warunków meteorologicznych. Obecnie CDA jest stosowane na wielu lotniskach w USA i w Europie, a wiele pozostałych pracuje nad wdrożeniem.
Technika łagodnego podejścia CDA polega na jednostajnym zmniejszaniu wysokości przy jednoczesnym utrzymaniu silników samolotu pracujących na biegu jałowym oraz na wysunięciu klap i podwozia w optymalnym momencie podejścia do lądowania. Oczywiście wszystko to przy zachowaniu bardzo surowych norm bezpieczeństwa obowiązujących w lotnictwie cywilnym.
Komentarze