Airbus Helicopters z solidnymi wynikami sprzedaży w 2023 roku
W 2023 r. firma Airbus Helicopters zdobyła zamówienia brutto na 410 śmigłowców (netto: 393), co jest dowodem na stabilność ożywienia rynkowego. Szczególnie dobre wyniki przedsiębiorstwo uzyskało w sprzedaży lekkich i średnich wiropłatów dwusilnikowych. Zamówienia złożyło 179 klientów z 47 krajów. Firma dostarczyła 346 maszyn, co daje 54% udział w rynku zamówień cywilnych i służb publicznych.
„Uzyskane w 2023 r. zamówienia, przy wzroście rzędu 10% w porównaniu z 2022 r., podkreślają stabilny wzrost w branży pomimo utrzymującej się globalnej inflacji i niestabilności geopolitycznej”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „To także dowód na wszechstronność naszych produktów zarówno na rynku cywilnym, jak i wojskowym, dlatego dziękuję klientom za dalsze powierzanie realizacji kluczowych zadań maszynom produkcji Airbus Helicopters”.
Rok 2023 był rokiem wielu nowości, takich jak pierwszy lot demonstratora DisruptiveLab charakteryzującego się nową aerodynamiką mającą na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz pierwszy lot NH90 Sea Tiger, najnowocześniejszego helikoptera do zwalczania okrętów podwodnych przeznaczonego dla niemieckiej marynarki wojennej. Firma odnotowała także nowego użytkownika - pierwsze maszyny H135 odebrała hiszpańska marynarka wojenna.
„Obronność i bezpieczeństwo to jeden ze strategicznych i priorytetowych obszarów dla Airbus Helicopters, dlatego stale wprowadzamy innowacje i rozwijamy się, aby zwiększać możliwości operacyjne klientów. Świadczy o tym podpisanie pod koniec 2023 roku przez niemieckie wojsko największego kontraktu na H145M na dostawę do 82 lekkich śmigłowców szturmowych. Jeśli chodzi o prace rozwojowe, przeprowadziliśmy zakończone sukcesem testy H175M w ekstremalnie gorących temperaturach i na dużych wysokościach na pustyni w Arabii Saudyjskiej. Natomiast bezzałogowiec VSR700 pokazał możliwości podczas prób morskich z pokładu wielozadaniowej fregaty francuskiej marynarki wojennej. Poszerzanie portfolio bezzałogowych statków powietrznych kontynuujemy także poprzez przejęcie firmy Aerovel, co pozwoli nam zaoferować klientom dodatkowe możliwości w prowadzeniu misji przez zespoły załogowych i bezzałogowych statków powietrznych”, kontynuował Even.
Popularnością w 2023 roku wśród klientów cywilnych, jak i wojskowych cieszyły się umowy wsparcia eksploatacji i usługa HCare. Kontraktami na opiekę logistyczną objętych zostało 140 nowych śmigłowców, a łącznie specjaliści Airbus Helicopters opiekują się użytkowaniem 2760 maszyn załogowych. Spółka docenia innowacje i zrównoważony rozwój, kontynuując inwestycje w demonstratory technologii, pozwalające doskonalić plan działania na rzecz dekarbonizacji i poprawiać bezpieczeństwo lotów. W demonstratorze FlightLab inżynierowie Airbus Helicopters pomyślnie przetestowali elektryczny system sterowania lotem, który pozwolił na zastąpienie wszystkich trzech konwencjonalnych elementów sterujących jednym drążkiem pilota, co jest pierwszym takim rozwiązaniem w przypadku wiropłatów. Po udanych próbach w locie układu sterowanie elektrycznego (fly by wire) specjaliści Airbus Helicopters we współpracy z konstruktorami ze startupu Airbus UpNext mogli przetestować zaawansowane funkcje autonomiczności, pozwalające uprościć przygotowanie lotu i zarządzanie nim, zmniejszyć obciążenie pilota pracą i jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo.
„W ten sam sposób, w jaki DisruptiveLab posłuży do testów hybrydyzacji śmigłowców jednosilnikowych, demonstrator PioneerLab pozwoli nam przetestować hybrydyzację śmigłowców dwusilnikowych, a także wykorzystanie materiałów pochodzenia biologicznego. W Donauwörth rozpoczęliśmy także montaż pojazdu miejskiej mobilności CityAirbus NextGen, zakończywszy rok uruchomieniem jego napędów. Zwiększyliśmy także wykorzystanie paliwa SAF we własnych lotach testowych, szkoleniowych i dostawczych w Marignane i Donauwörth do 10%. W 2024 r. będziemy nadal wprowadzać to paliwo w innych naszych ośrodkach”, zapewnił prezes Even.
Wyniki finansowe przedsiębiorstwa za cały 2023 r. zostaną ogłoszone 15 lutego br.
Komentarze