Air Niugini odbiera swój pierwszy samolot Airbus A220
Air Niugini, narodowy przewoźnik Papui-Nowej Gwinei, odebrał swój pierwszy samolot A220-300, wyleasingowany od Azorra. Linia została 25. globalnym operatorem A220, który obecnie lata już z przewoźnikami na pięciu kontynentach.
Samolot, nazwany „People's Balus", opuścił linię montażu końcowego Airbusa w Mirabel i wyruszył w rejs dostawczy do Port Moresby, z zaplanowanymi międzylądowaniami w Vancouver, Honolulu i na Fidżi. Dostawa stanowi ważny krok w programie modernizacji floty Air Niugini, w ramach którego przewoźnik zamówił bezpośrednio w Airbusie osiem A220-100 oraz leasinguje trzy A220-300 od Azorra.
Specjalne malowanie samolotu upamiętnia 50. rocznicę niepodległości Papui-Nowej Gwinei. Złożony wzór został zrealizowany przez dedykowany zespół 120 malarzy Airbusa, którzy nałożyli 11 różnych kolorów, wykorzystując specjalną technikę natryskową.
Ta dostawa podkreśla silną pozycję A220 w swoim segmencie – samolot łączy największy zasięg (6 700 km) z najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie, o 25% mniejszym w porównaniu z maszynami poprzedniej generacji. A220-100, obsługujący rynek maszyn w segmencie 100–135 miejsc, jest kluczowym elementem tej nowoczesnej rodziny samolotów, podczas gdy większy A220-300 jest dostosowany do segmentu 120–160 miejsc. A220-300 Air Niugini został skonfigurowany do przewozu 138 pasażerów, co potwierdza jego elastyczność i dopasowanie do siatki połączeń przewoźnika.
A220 ma stać się filarem floty regionalnej i międzynarodowej linii, zapewniając nowy poziom efektywności operacyjnej i komfortu pasażerów. Niezrównana wydajność, przestronna kabina oraz zasięg pozwalający łączyć różne destynacje czynią go idealnym rozwiązaniem dla siatki przewoźnika i jego długofalowych planów rozwoju.
Kadłub samolotu w 40% składa się z materiałów nowej generacji, co przekłada się na niższą masę własną. A220 posiada również zoptymalizowaną aerodynamikę z nowo zaprojektowanym stożkiem nosowym i ogonowym, które pomagają zmniejszyć opór powietrza. W rzeczywistości A220 ma najmniejszą powierzchnię kadłuba mającą bezpośredni kontakt z powietrzem w swojej klasie.
Napęd A220 stanowią najnowsze silniki GTF™ firmy Pratt & Whitney, które zapewniają 25% redukcję emisji CO₂ na jedno miejsce w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Jak wszystkie samoloty Airbusa, A220 może obecnie latać na mieszance zawierającej do 50% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), a celem jest, aby do 2030 roku wszystkie samoloty mogły operować przy użyciu do 100% SAF.
Na koniec sierpnia 2025 r. Airbus zdobył ponad 940 zamówień na A220 od ponad 30 klientów i dostarczył już ponad 440 maszyn. A220 wykonuje loty na ponad 1 800 trasach do ponad 480 destynacji na całym świecie, co potwierdza jego wiodącą pozycję na rynku mniejszych samolotów wąskokadłubowych.



Komentarze