Przejdź do treści
Źródło artykułu

Agencja EASA przyznała Airbusowi A321XLR certyfikat typu

Airbus A321XLR napędzany silnikami CFM LEAP-1A otrzymał certyfikat typu od Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Umożliwia to wprowadzenie nowej maszyny do eksploatacji pod koniec trwającego lata. Florian Guillermet, dyrektor wykonawczy EASA, wręczył certyfikat typu Isabelle Bloy, głównej inżynier odpowiedzialnej za konstrukcję A321XLR. Certyfikacja drugiej wersji A321XLR z silnikami firmy Pratt & Whitney ma nastąpić do końca 2024 roku.

„Nadlatuje A321XLR, oferujący nową wartość rynkową i poszerzający możliwości linii lotniczych i pasażerów. Dzięki dużemu zasięgowi, pozwoli na nawiązanie wielu nowych połączeń bezpośrednich, zapewniając przewoźnikom perspektywy rozwojowe. Zapewni także przewoźnikom wygodę operacyjną, wynikającą ze wspólnych cech rodziny odrzutowców A320/A321. Jego kabina oferuje szereg wyjątkowych możliwości świadczenia usług. To kwintesencja Airbusa!”, mówi Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów pasażerskich w Airbusie. 

„Dzięki certyfikacji osiągnęliśmy istotny etap w komercjalizacji naszego produktu. Następnym jest przygotowanie samolotu do pierwszych lotów z pasażerami na pokładzie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z przyszłymi użytkownikami A321XLR, aby wspierać wdrażanie nowego samolotu do ich flot”.

Florian Guillermet, dyrektor wykonawczy EASA, wręcza certyfikat typu dla Airbusa A321XLR Isabelle Bloy, głównej inżynier projektu. Zdjęcie EASA

W liniach lotniczych A321XLR zajmie miejsce obok samolotów szerokokadłubowych. Zapewni im elastyczność reagowania na zmiany popytu i pozwoli otwierać nowe trasy. Na dodatek przy zużyciu paliwa niższym o 30% w przeliczeniu na miejsce niż w przypadku samolotów konkurencyjnych poprzedniej generacji i przy koszcie podróży o połowę niższym niż w przypadku nowoczesnych samolotów szerokokadłubowych. 

Nowa kabina A321XLR wykonana w standardzie Airspace zapewni pasażerom komfort podróży na długich trasach we wszystkich klasach. Pierwszy A321XLR wzbił się do lotu w czerwcu 2022 roku. W szeroko zakrojonym programie testowym uczestniczyły trzy samoloty. Do tej pory przewoźnicy zamówili ponad 500 Airbusów A321XLR.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony