Przejdź do treści
Źródło artykułu

A320 linii PIA wylądował na zamkniętym pasie startowym

Niecały tydzień po tym, jak linie Pakistan International Airlines (PIA) wznowiły międzynarodowe połączenia lotnicze do Europy, przewoźnik ten musi przeprowadzić dochodzenie, aby wyjaśnić dlaczego załoga A320 wylądowała na zamkniętym pasie startowym w Lahaur.

Chociaż nikomu nic się nie stało, ani też nie doszło do żadnych strat materialnych, pojawiają się pytania, w jaki sposób mogło dojść do poważnego naruszenia protokołów bezpieczeństwa i operacyjnych. 17 stycznia 2025 r., A320 (znaki rejestracyjne AP-BON) wykonywał lot PK150 z lotniska Dammam (DMM) w Arabii Saudyjskiej na lotnisko Multan (MUX) w Pakistanie, ale ostatecznie z powodu niekorzystnych warunków meteorologicznych piloci skierowali się na lotnisko Lahaur. 

Zbliżając się do niego od południa, samolot otrzymał zgodę na lądowanie na RWY 36R, jednak załoga przyziemiła na równoległym RWY 36L. Podczas gdy w momencie lądowania światła pasa 36R były w pełni włączone, to na pasie 36L były całkowicie zgaszone.

Po lądowaniu załoga standardowo zakołowała na stanowisko postojowe, jednak kontroler wieżowy zauważył błąd popełniony przez pilotów i złożył natychmiastowy raport bezpieczeństwa. Kapitan i pierwszy oficer zostali następnie zawieszeni w czynnościach lotniczych do czasu zakończenia pełnego dochodzenia w tej sprawie. 

Do zdarzenia doszło najprawdopodobniej w najgorszym momencie dla PIA, który to przewoźnik przez lata walczył o usunięcie z czarnej listy linii lotniczych Unii Europejskiej. Wcześniej trafił na nią z powodu obaw o bezpieczeństwo i powtarzających się naruszeń.

Metary Multan:
OPMT 180400Z 00000KT 0150 FG BKN100 11/10 Q1020 BECMG 0250=
OPMT 180330Z 00000KT 0100 FG VV/// 10/09 Q1019 NOSIG=
OPMT 180300Z 00000KT 0100 FG VV/// 10/09 Q1019 NOSIG=
OPMT 180200Z 00000KT 0050 FG VV/// 10/10 Q1018 TEMPO 0100=
OPMT 180100Z 00000KT 0010 FG VV/// 10/09 Q1018 NOSIG=
OPMT 172355Z 00000KT 0010 FG VV/// 10/09 Q1018 NOSIG=
OPMT 172300Z 00000KT 0150 FG VV/// 10/09 Q1018 BECMG 0100=
OPMT 172200Z 00000KT 0800 FG BKN100 10/09 Q1019 TEMPO 0600=

Metary Lahore:
OPLA 180425Z 00000KT 0600 R36/1100U R18/1400U BR SCT040 SCT100 11/09 Q1020 BECMG 0800 BR RMK RMID/1400U QFE995 A30.14=
OPLA 180355Z 00000KT 0500 R36/1000N R18/1100D FG SCT040 SCT100 10/09 Q1019 BECMG 0600 FG RMK RMID/1200D QFE994 A30.11=
OPLA 180325Z 00000KT 0500 R36/1000D R18/1700U FG SCT040 SCT100 09/08 Q1019 BECMG 0600 FG RMK RMID/1700U QFE993 A30.10=
OPLA 180310Z 23003KT 0350 R36/1100U R18/1300U FG SCT050 SCT100 08/07 Q1020 BECMG 0500 FG RMK RMID/1400U QFE994 A30.12=
OPLA 180255Z 29004KT 0500 R36/0750U R18/1300N FG SCT050 SCT100 08/07 Q1020 NOSIG RMK RMID/0800D QFE994 A30.12=
OPLA 180225Z 27003KT 0600 R36/065D R18/1300D FG SCT050 SCT100 08/06 Q1019 NOSIG RMK RMID/0900D QFE993 A30.10=
OPLA 180155Z 36004KT 0800 R36/1300U R18/1600D FG FEW050 BKN100 07/06 Q1019 BECMG 0500 FG RMK RMID/P2000 QFE993 A30.09=
OPLA 180125Z 24005KT 1000 R36/1000D R18/1900D BR FEW050 BKN100 07/06 Q1019 BECMG 0600 FG RMK RMID/1200D QFE993 A30.09=
OPLA 180055Z 26004KT 1500 R36/1300D R18/P2000 BR FEW050 BKN100 08/06 Q1018 BECMG 0800 FG RMK RMID/1400D QFE992 A30.07=

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony