Przejdź do treści
Źródło artykułu

82 śmigłowce H145M dla niemieckiego wojska

Bundeswehra i Airbus Helicopters podpisały umowę na zakup do 82 śmigłowców wielozadaniowych H145M (62 maszyn w zamówieniu potwierdzonym plus 20 maszyn w zamówieniu opcjonalnym). To największe zamówienie, jakie kiedykolwiek złożono na H145M, a także największe na system zarządzania uzbrojeniem HForce. Umowa przewiduje także świadczenie przez siedem lat wsparcia i usług, zapewniających optymalne rozpoczęcie eksploatacji. Niemieckie Wojska Lądowe otrzymają 57 śmigłowców, natomiast jednostki specjalne Luftwaffe pięć maszyn z kontraktu podstawowego.

„Cieszymy się, że Bundeswehra zdecydowała się zamówić aż 82 śmigłowce H145M”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „H145M to solidna maszyna wielozadaniowa, a niemieckie Siły Powietrzne zdobyły znaczne doświadczenie operacyjne z nimi związane dzięki eksploatowanej już flocie H145M LUH Sił Specjalnych. Zapewnimy, że Bundeswehra otrzyma śmigłowce zgodnie z bardzo ambitnym harmonogramem dostaw, który obejmuje pierwsze odbiory w 2024 r., niecały rok po podpisaniu umowy.

H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, o szerokim zakresie możliwości. W ciągu kilku minut można zmienić jego konfigurację z wersji lekkiej maszyny uderzeniowej (z uzbrojeniem lufowym i rakietowymi pociskami kierowanymi oraz najnowocześniejszym systemem samoobrony) na wersję do zadań specjalnych, zawierającą wyciągarkę do szybkiego desantu na linie. Pakiety wyposażenia umożliwiają także podnoszenie i transport ładunków zewnętrznych. Ponadto dla nowych niemieckich H145M przewidziano opcje przyszłościowe, w tym możliwość współdziałania w zespołach z bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz ulepszone radiowe łącza transmisji danych i systemy łączności.

Podstawowa wersja zamówionych H145M będzie wyposażona w stałe elementy, w tym w system zarządzania uzbrojeniem HForce opracowany przez Airbus Helicopters. Dzięki temu Bundeswehra będzie szkolić pilotów na tym samym typie wiropłata, który jest używany operacyjnie i w walce. Wyeliminowane zostaną kosztowne przekwalifikowania pilotów na nowy typ statku powietrznego i osiągnięty zostanie najwyższy poziom profesjonalizacji.

H145M to wojskowa wersja sprawdzonego, lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca H145. Globalnie maszyny z rodziny H145 wylatały już ponad 7 mln godzin. Wiropłaty do niej należące są używane przez siły zbrojne i organy ścigania na całym świecie do najbardziej wymagających zadań. Bundeswehra posiada już 16 śmigłowców H145M LUH SOF i 8 H145 LUH SAR. Wojska amerykańskie eksploatują prawie 500 śmigłowców z rodziny H145 pod nazwą UH-72 Lakota. Obecni użytkownicy H145M to Węgry, Serbia, Tajlandia i Luksemburg; Cypr zamówił sześć egzemplarzy.

H145M, napędzany dwoma silnikami Turbomeca Arriel 2E, jest wyposażony w układ cyfrowego sterowania silnikiem (FADEC). Ponadto ma pakiet cyfrowej awioniki Helionix, który oprócz innowacyjnego zarządzania danymi o locie zawiera skuteczny 4-osiowy autopilot, znacznie zmniejszający obciążenie pilota pracą podczas lotu. Bardzo niski ślad akustyczny sprawia, że H145M jest najcichszym wiropłatem w swojej klasie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony