Przejdź do treści
B737 MAX, oznaczenia, fot. Aerotime
Źródło artykułu

70 linii lotniczych użytkuje już prawie 1100 samolotów rodziny B737 MAX

B737 okazał się rodziną samolotów odnoszącą największe sukcesy w historii, a najnowsza generacja rodziny 737 MAX jest coraz bardziej powszechnie stosowana. Na koniec maja 2023 r., prawie 70 linii lotniczych użytkowało na całym świecie ponad 1080 konstrukcji tego typu.

Program B737 MAX został ogłoszony w 2011 r., a pierwszy lot z pasażerami odrzutowiec ten wykonał w maju 2017 r. w barwach linii Malindo Air. Prawie 1100 samolotów MAX wylatało już ponad 4,6 mln godzin i wykonało ponad 1,8 mln lotów realizując na całym świecie ponad 4200 lotów dziennie. Od zeszłorocznych pokazów lotniczych w Farnborough Boeing otrzymał zamówienia na ponad 1000 samolotów. Spośród nich ponad 750 dotyczyło rodziny 737 MAX. Boeing ogłosił program nowej generacji niecały rok po tym, jak Airbus ogłosił program neo rodziny A320.

Istnieją cztery warianty samolotów 737 MAX, w tym MAX 8-200 dla Ryanaira, który ma takie same rozmiary jak MAX 8, ale ma dodatkowy zestaw wyjść awaryjnych ze względu na większą pojemność samolotu. Od lipca 2022 r. dziewięć nowych linii lotniczych zamówiło MAX-y, w tym Delta Air Lines, jedyna linia lotnicza z „wielkiej trójki” w USA, która wcześniej nie weszła w posiadanie wąskokadłubowych samolotów nowej generacji Boeinga. „Boeing 737 MAX 10 będzie ważnym dodatkiem do floty Delta, ponieważ będziemy kształtować bardziej zrównoważoną przyszłość podróży lotniczych, zapewniając lepszą obsługę klienta, lepszą oszczędność paliwa i najlepsze w swojej klasie osiągi”, powiedział Ed Bastian, prezes Delta Air Lines.

Z kolei pod koniec marca br., linie Japan Airlines podpisały umowę na 21 samolotów MAX, wybierając produkt Boeinga zamiast rodziny A320neo w celu wymiany floty obecnych 737. Miesiąc wcześniej linie Air India złożyły ogromne zamówienie na 220 samolotów Boeinga, w tym 190 modelu MAX. „Dzięki wiodącej w branży efektywności paliwowej modeli 737 MAX, 787 Dreamliner i 777X, Air India ma dobrą pozycję, aby zrealizować swoje plany ekspansji i stać się światowej klasy globalną linią lotniczą z indyjskim sercem”, powiedział Stan Deal, prezes generalny Boeinga.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony