Cztery medale dla Polaków podczas 22. Szybowcowych Mistrzostw Europy w Czechach
3 sierpnia, na czeskim lotnisku w Taborze (między Pragą a Czeskimi Budziejowicami) wystartowały 22. Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Standard, Club i 15-metrowej. Tego dnia odbyła się ceremonia otwarcia Mistrzostw.
Podczas tegorocznych mistrzostw Europy w Czechach rywalizowało 100 pilotów z 22 krajów całej Europy, a nawet po jednym pilocie z Argentyny, Brazylii i Japonii, startujących poza konkursem.
Polskę reprezentowało sześciu pilotów:
– klasa 15m – Łukasz Grabowski, Paweł Wojciechowski,
– klasa Standard – Maciej Kowalski, Łukasz Błaszczyk,
– klasa Club – Jacek Flis, Mikołaj Zdun.
W piątek (16 sierpnia) czeska pogoda postanowiła miło pożegnać wszystkich zawodników wspaniałymi warunkami. Wszystkie klasy wykonały zadanie AAT w bardzo podobnych obszarach, przy czym klasa 15 m miała czas 3:15 godz., klasa standardowa 3:00 godz., a klasa klubowa 3:30 godz. Już podczas startów podstawy chmur znajdowały się na wysokości 1200 m AGL i stopniowo się podnosiły, a termika nasilała się do 4 m/s.
Zawodnicy w klasie 15m otrzymali zadanie o długości 234.09 km / 622.74 km (417.40 km) z trzema obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał Filip Bojanowski (Dania). Lecąc szybowcem AS33es z prędkością 131 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskał Łukasz Grabowski (Polska) - zdobył 994 punkty. Trzecie miejsce zajął Paweł Wojciechowski (Polska) z wynikiem 990 punktów. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy w klasie Standard otrzymali zadanie 237.14 km / 623.84 km (419.23 km) z trzema obszarami nawrotu. W piątek najlepszy rezultat uzyskał Jeroen Jennen (Belgia), który lecąc szybowcem Discus 2t z prędkością prawie 127 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik zanotował Norbert Scarlat (Rumunia) zdobywając 977 punktów. Trzecie miejsce zajął Joris Vainius (Litwa), który zdobył 959 punktów. Polscy zawodnicy zajęli w jedenastej konkurencji miejsca: Łukasz Błaszczyk – 7 miejsce, Maciej Kowalski – 29 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla startujących w klasie Club ułożono trasę o długości 245.23 km / 663.67 km (451.10 km) z trzema obszarami nawrotu. Podczas jedenastej konkurencji doskonale spisał się Hugo Corbille (Francja), który lecąc szybowcem LS7 NEO z prędkością prawie 111 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000 i zajął pierwsze miejsce. Drugie miejsce wywalczył Mikołaj Zdun (Polska) - zdobył 993 punkty. Trzeci wynik w tej konkurencji uzyskało ex aequo dwóch pilotów: Jacek Flis (Polska) i Tomas Suchanek (Czechy) - obaj zdobyli po 989 punktów. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Ostatni dzień zawodów dobiegł końca i wszyscy piloci są bezpiecznie na ziemi.
W sobotę (17 sierpnia) odbyła się ceremonia zamknięcia Mistrzostw i wręczenie nagród zwycięzcom. Po podliczeniu punktów z jedenastu konkurencji na podium stanęli:
W klasie 15m
1. miejsce – Łukasz Grabowski (Polska)
2. miejsce – Paweł Wojciechowski (Polska)
3. miejsce – Karel Novak (Czechy)
Pełne wyniki klasyfikacji generalnej na stronie https://www.soaringspot.com
W klasie Standard
1. miejsce – Robin Sittmann (Niemcy)
2. miejsce – Jan Pavlik (Czechy)
3. miejsce – Miloslav Cink (Czechy)
Pełne wyniki klasyfikacji generalnej na stronie https://www.soaringspot.com
W klasie Club
1. miejsce – Jacek Flis (Polska)
2. miejsce – Tomas Suchanek (Czechy)
3. miejsce – Gvidas Sabeckis (Litwa)
Pełne wyniki klasyfikacji generalnej na stronie https://www.soaringspot.com
Drużynowo
1. miejsce – Polska
2. miejsce – Czechy
3. miejsce – Niemcy
Pełne wyniki klasyfikacji generalnej na stronie https://www.soaringspot.com
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Poniżej relacje z poprzednich konkurencji.
Pierwsza konkurencja została rozegrana dopiero w poniedziałek (5 sierpnia). Wszystkie klasy latały konkurencję obszarową. Trasy zostały skrócone ze względu na znacznie gorszą pogodę, niż przewidywały wszystkie prognozy. Klasa Club na szczęście podjęła się zadania, zanim warstwa zachmurzenia na średnim poziomie osłabiła pogodę wokół lotniska. Jednak w klasie Standard i klasie 15 m sytuacja przed startem była bardzo skomplikowana i wymagała utrzymywania się w powietrzu do około godziny 16:00, kiedy to większość zawodników w końcu mogła przystąpić do zadania, mając przed sobą obiecujące okno.
Zawodnicy w klasie 15m otrzymali zadanie o długości 127.22 km / 405.49 km (260.59 km) z czasem oblotu 2 godziny, z trzema obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał Filip Bojanowski (Dania). Lecąc szybowcem AS33es zdobył 439 punktów. Drugi wynik uzyskało dwóch pilotów Stephan Grunder (Holandia) oraz Owen McCormack (Wielka Brytania) - obaj zdobyli po 431 punktów. W tej klasie aż 11 pilotów lądowało w terenie przygodnym. Wśród tej grupy znaleźli się polscy piloci, którzy w pierwszej konkurencji osiągnęłi następujące wyniki: 18. miejsce - Łukasz Grabowski, 21. miejsce - Paweł Wojciechowski. Dwóch pilotów nie wyleciało na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy w klasie Standard otrzymali zadanie 125.05 km / 404.55 km (258.76 km) z czasem oblotu 2 godziny, z trzema obszarami nawrotu. W poniedziałek najlepszy rezultat uzyskał Norbert Scarlat (Rumunia), który lecąc szybowcem Discus 2a zdobył 592 punkty. Drugi wynik zanotował Lasse Edslev (Dania) – z wynikiem 581 punktów. Trzecie miejsce zajął Ionut Tudor (Rumunia), który zdobył 567 punktów. W tej klasie czterech pilotów lądowało w terenie przygodnym. Wśród nich byli dwaj polscy zawodnicy, którzy zajęli w poniedziałek miejsca: Maciej Kowalski – 31 miejsce, Łukasz Błaszczyk – 33 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla startujących w klasie Club ułożono trasę o długości 111.81 km / 390.25 km (245.16 km) z czasem oblotu 2 godziny, z trzema obszarami nawrotu. Podczas pierwszej konkurencji doskonale spisał się Jacek Flis (Polska), który lecąc szybowcem LS 3 wl zdobył 800 punktów i zajął pierwsze miejsce. Drugie miejsce wywalczyli ex aequo Gvidas Sabeckis (Litwa) i Hugo Corbille (Francja) - obaj zdobyli po 775 punktów. Drugi polski pilot Mikołaj Zdun zajął tego dnia dobre szóste miejsce. W tej klasie 10 pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Kolejnego dnia (6 sierpnia) na zawodników czekało pierwsze zadanie wyścigowe, w zupełnie innych warunkach niż poprzedniego dnia. Jak powiedział tutejszy meteorolog Horác „wyłączyliśmy dziś chmury, ale niestety większość z nich...”. Zawodnicy w swoim zadaniu napotkali plamy wysokiego cumulusu, a następnie odcinki niebieskiej termiki.
Zawodnicy wykazali się dużą sprawnością i osiągnęli prędkość do 117 km/h w klasie 15 m, 115 km/h w klasie Standard i 106 km/h w klasie Club.
Dla pilotów startujących w klasie 15m przygotowano trasę o długości 405.37 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Polscy zawodnicy, po przygodach z dnia poprzedniego, pięknie odrobili straty. Pierwszy do mety doleciał Łukasz Grabowski (Polska), który lecąc szybowcem SZD-56-2 Diana 2 zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskało Pawel Wojciechowski (Polska) zdobywając 996 punktów. Trzecie miejsce zajął we wtorek Riccardo Brigliadori (Włochy) z wynikiem 975 punktów. Riccardo objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Tylko dwóch pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piloci w klasie Standard wylecieli na trasę o długości 389.36 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Najlepszy we wtorek był Jeroen Jennen (Belgia), który lecąc szybowcem Discus 2t zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskał Norbert Scarlat (Rumunia) z wynikiem 975 punktów i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Trzecie miejsce zajął Robin Smit (Holandia), który zdobył 971 punktów. Polscy zawodnicy zajęli w drugiej konkurencji miejsca: Łukasz Błaszczyk – 21 miejsce, Maciej Kowalski – 23 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Startujący w klasie Club otrzymali trasę o długości 369.91 km z czterema punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Hugo Corbille (Francja), który lecąc szybowcem LS7 NEO zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce wywalczył Tomas Suchaneks (Czechy) z wynikiem 996 punktów. Trzeci tego dnia był Toby Freeland (Wielka Brytania) - zdobył 993 punkty. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Jacek Flis (Polska), pomimo zajętego we wtorek czwartego miejsca. Drugi polski pilot Mikołaj Zdun zajął tego dnia 22 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W środę (7 sierpnia) dla wszystkich klas przygotowano konkurencję obszarową. Meteorolog sprawdził się w swoich prognozach, więc żadne znaczące burze nie miały wpływu na zadanie, a zbliżający się zimny front zmienił pierwotnie niebieski dzień w dość niestabilną pogodę szybowcową z termiką do 4 m/s.
Dla zawodników w klasie 15m przygotowano trzygodzinną trasę o długości 125.16 km / 459.54 km (288.60 km) z trzema obszarami nawrotu i czasem oblotu 3 godziny. Pierwszy trasę obleciał Vladimir Foltin (Słowacja), który lecąc szybowcem JS3 Jet 15m zdobył maksymalną liczbą punktów 1000. Drugi był Karel Novak (Czechy) – zdobył 988 punktów. Trzeci zadanie wykonał Tamas Vamosi (Węgry), który zdobył 965 punktów. Na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej utrzymał się Riccardo Brigliadori (Włochy), pomimo zajętego w środę siódmego miejsca. Polscy piloci zajęli w środę dobre miejsca: 4 miejsce - Łukasz Grabowski, 5 miejsce - Paweł Wojciechowski. Obaj podskoczyli o kilka oczek do góry w klasyfikacji generalnej. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Szybownicy w klasie Standard otrzymali zadanie o długości 126.56 km / 459.91 km (289.50 km) z czasem oblotu 3 godziny z trzema obszarami nawrotu. Pierwszy na mecie po wykonanym zadaniu pojawił się lecąc szybowcem Discus 2a Maciej Kowalski (Polska) – zdobył maksymalną liczbą punktów 1000. Drugi wynik uzyskał Łukasz Blaszczyk (Polska), który zdobył 995 punktów. Obaj polscy piloci przesunęli się w klasyfikacji generalnej o pięć oczek. Trzeci rezultat uzyskał Norbert Scarlat (Rumunia), który zdobył 911 punktów i utrzymał pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy w klasie Club otrzymali zadanie 119.70 km / 452.47 km (282.23 km) z czasem oblotu 3 godziny z trzema obszarami nawrotu. Pierwszy tego dnia zadanie ukończył Tapio Tourula (Finlandia), który lecąc szybowcem LS 7 zdobył maksymalną liczbą punktów 1000. Drugi zadanie wykonał Mikko Ylihärsilä (Finlandia), który zdobył 983 punkty. Trzeci na mecie był Hugo Corbille (Francja) z wynikiem 978 punktów. Hugo objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Polscy zawodnicy zajęli w trzeciej konkurencji miejsca: Jacek Flis – 5 miejsce, Mikołaj Zdun – 9 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po trzech konkurencjach czescy piloci prowadzą w klasyfikacji drużynowej, a Polacy są na czwartym miejscu. Rywalizacja potrwa do 17 sierpnia.
Po spokojnym, oficjalnym dniu odpoczynku w czwartek, w piątek (9 sierpnia) przed zawodnikami postawiono bardzo optymistyczne zadanie wyścigowe. Dzień rozpoczął się od gęstej mgły, która utrzymywała się do wpół do ósmej, w związku z czym wszyscy poruszali się w szyku IFR. Dla wszystkich klas przygotowano po dwa zadania, ale tylko klasa Club pokonała pierwotne zadanie A, które liczyło 391 km. Klasa Standardowa i klasa 15m wykonały zadanie B, które obejmowało w obu przypadkach 335 km z drugim etapem wzdłuż Szumawy, co dla niektórych przyniosło trudne chwile, ale dla innych bardzo ekscytujące.
Jednak największy sprawdzian umiejętności pojawił się na samym końcu zadania, kiedy nadchodzące z zachodu chmury nadciągnęły szybciej niż oczekiwano i osłabiły warunki na ostatnich 50 km do domu. Szczęśliwym i cierpliwym udało się znaleźć jakąś słabą siłę nośną i przy wietrze czołowym dotarli do Táboru, ale większość pilotów albo wykonała próbę silnika, albo sprawdzian praktyczny czeskiego rolnictwa… Na szczęście nie doszło do żadnych poważnych uszkodzeń (o których byśmy wiedzieli). podczas wypraw na odludzie, a niektórzy mieli nawet szczęście, że udało im się złapać holownik z powrotem do domu!
Dla pilotów startujących w klasie 15m przygotowano trasę o długości 335.57 km z trzema punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Stephan Grunder (Holandia), który lecąc szybowcem Ventus 2a zdobył 816 punktów. Stephan objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał Łukasz Grabowski (Polska) zdobywając 808 punktów i poprawiając swoją pozycję w klasufikacji generalnej o cztery oczka. Trzecie miejsce zajął w piątek Tamas Vamosi (Węgry) z wynikiem 802 punkty. Drugi polski pilot w tej klasie Pawel Wojciechowski przyleciał na metę jako piąty i zdobyte punkty pomogłu mu poprawić pozycję w klasyfikacji generalnej o sześć miejsc. Tego dnia tylko pięciu pilotów ukończyło zadanie w tej klasie. Pozostali lądowali w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piloci w klasie Standard wylecieli na trasę o długości 335.66 km z trzema punktami zwrotnymi. Najlepszy w piątek był Maros Divok (Słowacja), który lecąc szybowcem Discus 2t zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskali ex aequo Lukas Kriz (Czechy) oraz Edmund Schuller (Słowacja) - obaj piloci zdobyli po 669 punktów. Pozostali piloci nie ukończyli wyścigu, a niektórzy z nich lądowali niedaleko mety. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Norbert Scarlat (Rumunia), pomimo zajętego w piątek 12 miejsca. Polscy zawodnicy zajęli w czwartej konkurencji miejsca: Łukasz Błaszczyk – 18 miejsce, Maciej Kowalski – 21 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Startujący w klasie Club otrzymali trasę o długości 391.61 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Najlepszy wynik tego dnia uzyskali ex aequo Mikołaj Zdun (Polska) lecący szybowcem LS 3 wl oraz Marcus Dawert (Niemcy) lecący szybowcem DG 300 wl obaj zdobyli po 723 punkty. Trzecie miejsce wywalczył Uwe Melzer (Niemcy) z wynikiem 721 punktów. Trzeci tego dnia był Edmund Schuller (Słowacja) - zdobył 993 punkty. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej objął Jacek Flis (Polska), pomimo zajętego w piątek czwartego miejsca. Pozostali zawodnicy w tej klasie lądowali w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W sobotę (10 sierpnia) na zawodników czekało kolejne zadanie wyścigowe. Pogoda okazała się nawet odrobinę lepsza niż oczekiwano; wysokie podstawy, dobra, mocna termika, a zwłaszcza kilka ładnych chmur. Trasa w kształcie ósemki wiodła na wschód i na zachód od lotniska.
Dla zawodników w klasie 15m przygotowano trasę o długości 333.77 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Najszybciej do mety doleciał Marius Pluscauskas (Litwa), który lecąc szybowcem SZD-56-2 Diana 2 zdobył 797 punktów. Drugi był Vladas Motuza (Litwa) – zdobył 778 punktów. Trzeci czas uzyskał Filip Bojanowski (Dania), który zdobył 717 punktów. Na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej utrzymał się Stephan Grunder (Holandia), pomimo zajętego w sobotę dziesiątego miejsca. Polscy piloci zajęli w środę dobre miejsca: 7 miejsce - Paweł Wojciechowski, 8 miejsce - Łukasz Grabowski. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Szybownicy w klasie Standard otrzymali zadanie o długości 340.29 km z czteroma punktami zwrotnymi. Tego dnia podium należało do czeskich pilotów. Pierwszy na mecie pojawił się lecąc szybowcem LS 8a Lukas Kriz – zdobył 916 punktów. Drugi wynik uzyskał Jan Pavlik, który zdobył 907 punktów. Trzeci rezultat uzyskał Miloslav Cink, który zdobył 901 punktów. Pozycję lidera w klasyfikacji generalnej niezmiennie utrzymuje Norbert Scarlat (Rumunia), który uzyskał dziewiąty wynik podczas piątej konkurencji. Polscy zawodnicy zajęli w piątej konkurencji dobre lokaty: Łukasz Błaszczyk – 5 miejsce, Maciej Kowalski – 5 miejsce. Obaj poprawili swoje pozycje w klasyfikacji generalnej o pięć oczek. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy w klasie Club otrzymali zadanie 340.74 km z z czteroma punktami zwrotnymi. Pierwszy tego dnia był Jacej Flis (Polska), który lecąc szybowcem LS 3 wl zdobył maksymalną liczbą punktów 1000 i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi zadanie wykonał James Ewence (Wielka Brytania), który zdobył 970 punktów. Trzeci na mecie był Gyorgy Gulyas (Węgry) z wynikiem 969 punktów. Drugi polski pilot – Mikołaj Zdun – zajął w piątej konkurencji 13 miejsce. Siedmiu zawodników lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W niedzielę (11 sierpnia) na zawodników czekała trzecia z rzędu konkurencja wyścigowa. Długość tras była podobna jak w sobotę. Kształt trasy nawet podobny dla klasy 15m. A trasy klasy Standard i Club Zaplanowane zostału na obszarze na wschód od lotniska.
Zawodnicy startujący w klasie 15m otrzymali trasę o długości 341.45 km z sześcioma punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Henrique Navarro (Brazylia) startujący poza konkursem - zdobył lecąc szybowcem Ventus 2a 1001 punktów. Z zawodników konkursowych najlepszy wynik w niedzielę uzyskał Stephan Grunder (Holandia), który lecąc szybowcem Ventus 2a zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Stephan utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał Lorenzo Fornari (Włochy) zdobywając 987 punktów. Trzecie miejsce zajął w niedzielę Kévin Faur (Francja) z wynikiem 978 punktów. Polscy piloci w szóstej konkurencji osiągnęli następujące wyniki: 5. miejsce - Łukasz Grabowski (awans na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej), 7. miejsce - Paweł Wojciechowski (awans o3 pozycje w klasyfikacji generalnej). Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piloci w klasie Standard wylecieli na trasę o długości 325.41 km z czterema punktami zwrotnymi. Najlepszy w niedzielę był Henry Inigo-Jones (Wielka Brytania), który lecąc szybowcem LS 8 zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskał Julien Duboc (Francja) z wynikiem 991 punktów. Trzecie miejsce zajął Lasse Edslev (Dania), który zdobył 983 punkty. Lider klasyfikacji generalnej przyleciał do mety z szesnastym wynikiem. Polscy zawodnicy zajęli w niedzielnej konkurencji miejsca: Łukasz Błaszczyk – 8 miejsce, Maciej Kowalski – 15 miejsce. Sześciu pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Startujący w klasie Club otrzymali trasę o długości 314.18 km z czterema punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Kim Toppari (Finlandia), który lecąc szybowcem LS 7 wl zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce wywalczył Gvidas Sabeckis (Litwa) z wynikiem 990 punktów. Trzeci tego dnia był Tapio Tourula (Finlandia) - zdobył 987 punktów. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Jacek Flis (Polska), pomimo zajętego w niedzielę szóstego miejsca. Drugi polski pilot Mikołaj Zdun zajął tego dnia 18 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po sześciu konkurencjach polscy piloci obejmują prowadzenie w klasyfikacji drużynowej, Czesi spadają na drugą pozycję, a na trzecim miejscy są Niemcy.
W poniedziałek (12 sierpnia) kolejny dzień mistrzostw rozpoczął się od kolejnego zadania wyścigowego. Wszystkie klasy przeleciały ponad 200 kilometrów w całkowicie błękitnych warunkach. Trasa wyścigu wiodła na wschód i północ od lotniska. Na szczęście ich czas na górze nie był grą polegającą na przetrwaniu w ekstremalnym upale, ponieważ niektórym udało się wspiąć na wysokość 1300 m AGL.
– Niemniej jednak nadal denerwujemy się o pilotów, ponieważ było to kolejne wyczerpujące zadanie, temperatury nie powinny spaść poniżej 30 stopni, a koncentracja jest coraz trudniejsza, dlatego pamiętajcie, że bezpieczeństwo jest i zawsze będzie na pierwszym miejscu – mówią organizatorzy.
Piloci startujący w klasie 15m polecieli na trasę o długości 219.04 km z czterema punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Riccardo Brigliadori (Włochy), który lecąc szybowcem JS3 Jet zdobył 663 punkty. Drugi wynik uzyskał Karel Novak (Czechy) zdobywając 648 punktów. Trzecie miejsce zajął w poniedziałek Lorenzo Fornari (Włochy) z wynikiem 640 punktów. Lider w klasyfikacji generalnej Stephan Grunder (Holandia) zajął tego dnia 14 miejsce. Polscy piloci zajęli w poniedziałek miejsca: 10 miejsce - Łukasz Grabowski, 12 miejsce - Paweł Wojciechowski. Sześciu pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piloci w klasie Standard wylecieli na trasę o długości 210.15 km z czterema punktami zwrotnymi. Najlepszy tego dnia był Norbert Scarlat (Rumunia), który lecąc szybowcem Discus 2a zdobył 626 punktów. Norbert prowadzi w klasyfikacji generalnej od początku zawodów. Drugi wynik uzyskał Frank Hiemstra (Holandia) z wynikiem 618 punktów. Trzecie miejsce zajął Robin Sittmann (Niemcy), który zdobył 609 punktów. Polscy zawodnicy zajęli w siódmej konkurencji miejsca: Łukasz Błaszczyk – 17 miejsce, Maciej Kowalski – 22 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Startujący w klasie Club otrzymali trasę o długości 203.66 km z trzema punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Tomas Suchanek (Czechy), który lecąc szybowcem ASW 20 zdobył 741 punktów. Drugie miejsce wywalczył James Ewence (Wielka Brytania) z wynikiem 701 punktów. Trzeci tego dnia był Toby Freeland (Wielka Brytania) - zdobył 697 punktów. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Jacek Flis (Polska), pomimo zajętego w poniedziałek jedenastego miejsca. Drugi polski pilot Mikołaj Zdun zajął tego dnia 12 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
We wtorek (13 sierpnia), mimo że pogoda nie wydawała się taka ładna na początku dnia, kiedy zespół sondujący spędził prawie 2 godziny na poszukiwaniu pierwszych termik w kolorze niebieskim (i musiał dwukrotnie uruchomić silnik), bogowie pogody nagle włączyli termikę w Táborze też i o 12:45 zaczęły pojawiać się pierwsze cumulusy, a wraz z nimi starty.
Task Setter przygotował dla zawodników zadanie obszarowe. Trasa wiodła zarówno najpierw na zachód, a w drugiej części na wschód od lotniska. We wtorek zawodnicy osiągnęli niesamowite prędkości prawie 143 km/h. W klasie Standard mieliśmy dziś najszybszego pilota, Aude Untersee (FRA). Aude jest także jedyną kobietą pilotem w klasie i udowodniła, że kobiety mogą być równie zdolnymi pilotami lub nawet lepszymi niż mężczyźni!
Zawodnicy w klasie 15m otrzymali zadanie o długości 220.06 km / 493.50 km (351.23 km) z czasem oblotu 2 godziny i 30 minut, z trzema obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał Filip Bojanowski (Dania). Lecąc szybowcem AS33es z prędkością 142 km/h zdobył 928 punktów. Drugi wynik uzyskał Tamas Vamosi (Węgry) - zdobył 858 punktów. Trzecie miejsce zajęło we wtorek dwóch pilotów Rasmus Ørskov (Dania) oraz Sikko Vermeer (Holandia) - obaj zdobyli po 857 punktów. Lider w klasyfikacji generalnej Stephan Grunder (Holandia) zajął tego dnia 10 miejsce. Polscy piloci osiągnęli następujące wyniki: 5. miejsce - Łukasz Grabowski, 18. miejsce - Paweł Wojciechowski. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy w klasie Standard otrzymali zadanie 125.05 km / 404.55 km (258.76 km) z czasem oblotu 2 godziny, z trzema obszarami nawrotu. We wtorek najlepszy rezultat uzyskała Aude Untersee (Francja), która lecąc szybowcem Discus 2a zdobyła 825 punktów. Drugi wynik zanotował Robin Sittmann (Niemcy) zdobywając 807 punktów. Trzecie miejsce zajął Jeroen Jennen (Belgia), który zdobył 797 punktów. Polscy zawodnicy zajęli w w ósmej konkurencji miejsca: Maciej Kowalski – 14 miejsce, Łukasz Błaszczyk – 17 miejsce. Lider klasyfikacji generalnej Norbert Scarlat (Rumunia) zajął 10 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla startujących w klasie Club ułożono trasę o długości 211.71 km / 484.59 km (342.59 km) z czasem oblotu 3 godziny, z trzema obszarami nawrotu. Podczas ósmej konkurencji doskonale spisał się Jacek Flis (Polska), który lecąc szybowcem LS 3 wl z prędkością 125,5 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000 i zajął pierwsze miejsce. Jacek utrzymuje pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce wywalczyli ex aequo Ringaudas Kikalas (Litwa) i Hugo Corbille (Francja) - obaj zdobyli po 951 punktów. Drugi polski pilot Mikołaj Zdun zajął tego dnia dobre czwarte miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po wtorkowej rywalizacji zawodników czekał wieczór międzynarodowy, więc wszyscy byli w trybie pełnych przygotowań, aby godnie reprezentować swój kraj, a wszyscy nie mogli się doczekać, aż skosztują wszystkich pysznych dań z całego świata.
Po ośmiu konkurencjach polscy piloci utrzymują prowadzenie w klasyfikacji drużynowej, Czesi są na drugiej pozycji, a na trzecim miejscu są Niemcy.
Dziewiąty dzień zawodów (14 sierpnia) był pełen niespodzianek dla zawodników. Wszystkie klasy wykonały zadanie obszarowe, przy czym klasa standardowa miała czas 2:30, klasa 15 m – 2:45, a klasa klubowa – 3 godziny.
Dzień rozpoczął się od niebieskiej termiki z podstawami na wysokości 1000 m AGL, ale podczas startów warunki stopniowo się poprawiały i niektórym pilotom udało się znaleźć falę i wspiąć się na wysokość ponad 2700 m n.p.m. Na szczęście dla tych, którym nie udało się znaleźć fali, wyznaczono limit wysokości przed startem wynoszący 1800 m n.p.m., aby zmniejszyć możliwy efekt tego szczęścia.
Podczas zadania większość pilotów skierowała się na południe i znalazła linię zbieżności wzdłuż Szumawy, ale kluczem do sukcesu był powrót, ponieważ wielu pilotów przybyło przed minimalnym czasem i musieli korzystać z bardzo słabych noszeń, aby dosięgnąć ostatnich obszarów i bezpiecznie dotrzeć do mety.
Dla zawodników w klasie 15m przygotowano trzygodzinną trasę o długości 167.52 km / 544.93 km (354.94 km) z trzema obszarami nawrotu. Pierwszy trasę obleciał Uwe Wahlig (Niemcy), który lecąc szybowcem Ventus 3T 15m zdobył 951 punktów. Drugie miejsce zdobył Łukasz Grabowski (Polska) uzyskując 864 punkty. Zdobyte punkty pozwoliły Łukaszowi wysunąć się w środę na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Trzeci zadanie wykonał Rasmus Ørskov (Dania), który zdobył 857 punktów. Drugi polski pilot – Paweł Wojciechowski – zajął dobre 4 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Szybownicy w klasie Standard otrzymali zadanie o długości 167.07 km / 544.30 km (354.47 km) z trzema obszarami nawrotu. Pierwszy na mecie po wykonanym zadaniu pojawił się lecąc szybowcem Discus 2a Julien Duboc (Francja) – zdobył 803 punkty. Drugi wynik uzyskał Robin Sittmann (Niemcy), który zdobył 786 punktów. Trzeci rezultat uzyskał Simon Briel (Niemcy), który zdobył 785 punktów. Norbert Scarlat (Rumunia) utrzymał pozycję lidera w klasyfikacji generalnej pomimo siedemnastego miejsca w tej konkurencji. Polscy zawodnicy zajęli w dziewiątej konkurencji miejsca: Maciej Kowalski – 9 miejsce, Łukasz Błaszczyk – 12 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy w klasie Club otrzymali zadanie 159.54 km / 536.65 km (346.86 km) z trzema obszarami nawrotu. Pierwszy tego dnia zadanie ukończył Josef Kozar (Słowacja), który lecąc szybowcem ASW 20 zdobył maksymalną liczbą punktów 1000. Drugi zadanie wykonał David Darnady (Słowacja), który zdobył 995 punktów. Trzeci na mecie był Gvidas Sabeckis (Litwa) z wynikiem 930 punktów. Jacek Flis utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej pomimo zajętego w środę 22 miejsca. Drugi polski zawodnik – Mikołaj Zdun – zajął w dziewiątej konkurencji 23 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W czwartek (15 sierpnia) piloci pomyślnie wykonali kolejne zadanie wyścigowe, które liczyło aż 407 km dla jednej z klas. Pogoda poprawiła się w porównaniu do poprzednich dni, więc sondowanie nie było nawet konieczne i wszyscy piloci wystartowali w niebo pełne cumuli. W klasie 15 m oraz w klasie klubowej warto było wyjechać wcześniej i wykorzystać cały dzień, gdyż na kilku odcinkach zadania pogoda zachmurzyła się, a piloci musieli dużo zbaczać z trasy. W klasie standardowej większość pilotów rozpoczęła zadanie po godzinie 14:10 i choć jako grupa leciała szybko, to na ostatnim slocie musieli zoptymalizować lot z termiką 0,5 m.
Dla pilotów startujących w klasie 15m przygotowano trasę o długości 375.61 km z czterema punktami zwrotnymi. Pierwszy do mety doleciał Marius Pluscauskas (Litwa), który lecąc szybowcem SZD-56-2 Diana 2 zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskał Łukasz Grabowski (Polska) zdobywając 993 punktów i utrzymując zdobytą dnia poprzedniego pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Trzecie miejsce zajął w czwartek Paweł Wojciechowski (Polska) z wynikiem 987 punktów. Tego dnia pięciu pilotów w tej klasie lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piloci w klasie Standard wylecieli na trasę o długości 403.38 km z czterema punktami zwrotnymi. Najlepszy w czwartkowym wyścigu był Robin Sittmann (Niemcy), który lecąc szybowcem Discus 2a zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Robin objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Dotychczasowy lider Norbert Scarlat (Rumunia), który prowadził od początku zawodów, spadł o dziewięć oczek w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał Miloslav Cink (Czechy) – zdobył 994 punkty. Trzecie miejsce zajął Jan Pavlik (Czechy) z wynikiem 991 punktów. Dziesięciu pilotów nie ukończyło wyścigu, a jeden nie wyleciał na trasę. Polscy zawodnicy zajęli w dziesiątej konkurencji miejsca: Łukasz Błaszczyk – 8 miejsce, Maciej Kowalski – 12 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Startujący w klasie Club otrzymali trasę o długości 407.64 km z czterema punktami zwrotnymi. Najlepszy wynik tego dnia uzyskał Roelof Corporaal (Holandia) lecący szybowcem LS 7 wl – zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi na mecie był Hugo Corbille (Francja), co dało mu 980 punktów. Trzecie miejsce wywalczył Ringaudas Kikalas (Litwa) z wynikiem 948 punktów. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Jacek Flis (Polska), pomimo zajętego w czwartek trzynastego miejsca. Drugi polski zawodnik – Mikołaj Zdun – zajął w dziesiątej konkurencji 12 miejsce. Sześciu zawodników w tej klasie lądowało w terenie przygodnym, a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po dziesięciu konkurencjach polscy piloci utrzymują prowadzenie w klasyfikacji drużynowej, Niemcy awansowali na drugą pozycję, spychając Czechów na trzecie miejsce.
Komentarze