Przejdź do treści
Źródło artykułu

Studenci Politechniki Śląskiej będą mogli skorzystać ze staży w PLL LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT udostępnią studentom kierunków lotniczych Politechniki Śląskiej możliwość odbywania staży. Porozumienie o współpracy w tej sprawie przedstawiciele uczelni i narodowego przewoźnika zawarli z początkiem roku akademickiego.

Jak wynika z informacji Politechniki Śląskiej, przekazanej przez gliwicki samorząd, pierwsze staże na podstawie porozumienia będą możliwe w najbliższych miesiącach.

Cytowany w informacji rektor Politechniki Śląskiej prof. Marek Pawełczyk zaakcentował, że uczelnia w ostatnich latach bardzo inwestuje w lotnictwo. Dysponując własną bazą lotniczą i samolotami, kształci pilotów, mechaników, inżynierów czy kontrolerów ruchu lotniczego.

„Zależy nam, żeby to kształcenie było prowadzone na najwyższym poziomie, a współpraca z takimi partnerami, jak PLL LOT, na pewno na to pozwoli” – ocenił prof. Pawełczyk.

Przewodniczący rady uczelni i prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza portem lotniczym Katowice, Artur Tomasik uznał, że to ważne porozumienie tak dla portu lotniczego w Pyrzowicach i dla Politechniki Śląskiej.

„Mamy jedno z najlepszych Centrów Kształcenia Kadr dla Lotnictwa w Polsce, z Rzeszowem i Warszawą na czele. Od lat kształcimy pilotów, pozwalamy uzyskać licencję pilota, a to otwiera możliwości pracy w takich firmach, jak PLL LOT. Ta rozpoczynająca się współpraca otwiera wielkie szanse przed naszymi studentami” – ocenił Tomasik.

Praktyki u przedsiębiorców lotniczych są bardzo atrakcyjne dla studentów. Politechnika Śląska wskazuje, że w ostatnim programie stażowym PLL LOT, przy 50 dostępnych wówczas miejscach, zainteresowanie zgłosiło niemal 5 tys. studentów.

Bazą kształcenia lotniczego Politechniki Śląskiej są Katowice i Gliwice. Na gliwickim lotnisku działa baza szkoleniowa uczelnianego Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.

Gliwickie lotnisko jest w ostatnich latach modernizowane i rozbudowywane. Odnowioną płytę lotniska, m.in. z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m, oddano do użytku w grudniu 2020 r. Obiekt, wcześniej mający charakter sportowy, umożliwia odtąd obsługę lotów biznesowych, sportowych i tzw. małego ruchu cargo.

Właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości jest należący do Gliwic i innych okolicznych samorządów Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), który z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne; pracuje też nad uruchomieniem wytwórni lekkich samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych.

Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie edukacji lotniczej z Politechniką Śląską. Przy lotnisku działa m.in. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego tej uczelni (ATO), oferujący szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).

Jesienią ub. roku na gliwickim lotnisku oddano do użytku dwa całoroczne hangary Politechniki Śląskiej o powierzchni ponad 1 tys. m kw., które pozwoliły zcentralizować działalność szkoleniową i administracyjną uczelnianych ośrodków lotniczych. Dotychczas Politechnika Śląska korzystała m.in. z obiektów Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych uczelni na terenie Gliwic.

W jednym z nowych hangarów przechowywane są samoloty, w drugim jest warsztat dla mechaników. Wraz z nimi powstał budynek administracyjno-szkoleniowy. W nowych obiektach są realizowane zajęcia teoretyczne, warsztaty i przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych - przez cały rok. Wcześniej działalność ta od później jesieni do wczesnej wiosny była ograniczona. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony