Spółka CPK wybrała przebieg linii kolejowej Katowice – Ostrawa przez centrum Mikołowa
Spółka CPK zaprezentowała w środę w Katowicach wariant inwestorski planowanej linii kolejowej dużych prędkości Katowice – Ostrawa. Plany zakładają m.in. poprowadzenie nowej linii na terenie Mikołowa wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 140, która będzie niezależnie rozbudowywana.
Jak mówił na konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, infrastruktura budowana przez CPK będzie zintegrowana z pozostałą siecią kolejową: poza połączeniami premium, najszybszymi, na nowej linii mają powstać mniejsze stacje i przystanki, a także łącznice.
Jako rekomendowany eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
„Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu” – mówił Horała.
Zgodnie z informacją koordynatora ds. odcinka Katowice – Ostrawa w pionie kolejowym CPK Macieja Pańczaka, wybrany wariant z przebiegiem na terenie Mikołowa wzdłuż istniejącej linii nr 140 Katowice - Rybnik zakłada najmniejszą z możliwych liczbę wyburzeń domów mieszkalnych – ok. 550. Na etapie kolejnych prac liczba ta powinna się zmniejszyć – zasygnalizował Pańczak.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pad/
Komentarze