Przejdź do treści
Źródło artykułu

Elektryczny Pipistrel WATTsUP wykonał swój pierwszy lot

Świętując obchody 25-lecia, słoweńska firma Pipistrel ujawniła kolejny projekt, nad którym ostatnio pracowała - WATTsUP - dwumiejscowy, elektryczny ultralekki samolot szkoleniowy.

WATTsUP jest projektem opracowanym we współpracy z Siemens AG, który dostarczył główne komponenty napędu elektrycznego, tworząc tym samym wspólnie z Pipistrelem  nową generację elektrycznych statków powietrznych. Każdy z elementów samolotu został udoskonalony tak, by być lżejszym, bardziej wydajnym i niezawodnym. Silnik elektryczny WATTsUP'a o mocy 85kW (115KM) waży zaledwie 14kg i jest zdecydowanie mocniejszy niż popularny Rotax 912 powszechnie stosowany w lekkim lotnictwie. Baterie o pojemności 17 kWh są zaprojektowane w taki sposób, żeby można je wymienić w kilka minut lub naładować w czasie krótszym niż 1h dzięki technologii Pipistrel Battery Management. Płatowiec WATTsUP'a powstał na bazie doświadczeń zebranych w produkcji kilkuset egzemplarzy samolotów ultralekkich latających na całym świecie, głównie opierając się o konstrukcję samolotu Alpha Trainer.

Osiągi WATTsUP'a zostały dopasowane do potrzeb ośrodków szkolenia. Samolot charakteryzuje się krótkim startem, wznoszeniem ponad 1000 fpm (5 m/s) oraz czasem lotu 1g + 30min rezerwy. WATTsUP jest zoptymalizowany do wykonywania lotów szkolnych po kręgu, gdzie 13% energii jest odzyskiwane podczas zniżania, zwiększając czas operacyjny na bateriach.



Właściciel firmy Pipistrel powiedział: "W obliczu ciągle rosnących kosztów paliwa, nadszedł czas na ponowne przemyślenie idei funkcjonowania szkolenia pilotów. Naszym rozwiązaniem jest pierwszy, w pełni użytkowy, elektryczny samolot szkoleniowy. Technologia, która została stworzona specjalnie dla samolotu WATTsUP pozwala na obniżenie kosztów pierwszej fazy szkolenia lotniczego aż o 70%, sprawiając, że latanie stanie się jeszcze bardziej dostępne niż dotychczas. Dodatkowo dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu szkolenia będą mogły być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich spełniając bez problemów normy emisji spalin i hałasu.

WATTsUP jest samolotem spełniającym przepisy budowy samolotów ultralekkich i ASTM LSA, posiada też już francuski, krajowy certyfikat typu. Kolejne certyfikaty krajowe WATTsUP'a będą dostępne wraz z wprowadzaniem samolotu na kolejne rynki. WATTsUP jest naszym piątym projektem samolotu elektrycznego, który zrealizowaliśmy i drugim który będzie wprowadzony do seryjnej produkcji". Zgodnie z zapowiedziami Urzędu Lotnictwa Cywilnego samolot WATTsUP będzie w Polsce kwalifikowany jako samolot ultralekki.


Pipistrel planuje wprowadzić samolot do seryjnej produkcji w 2015 roku z ceną docelową poniżej 100.000 EUR.

WATTsUP będzie dostępny do dyspozycji mediów od początku września 2014 na terenie fabryki Pipistrel (Ajdovscina, Słowenia), po wcześniejszym ustaleniu terminu wizyty. W celu ustalenia wizyty prosimy o kontakt pod adresem: biuro@skydream.pl

Pipistrel jest słoweńskim producentem ultralekkich samolotów. W 2007 roku skonstruował pierwszy elektryczny samolot Taurus G2 (aktualnie w seryjnej produkcji), a w 2011 zbudował elektrycznego Taurus'a G4, który zdobył nagrodę NASA w konkursie Green Flight Challenge. Obecnie ponad 1000 statków powietrznych firmy Pipistrel lata w ponad 70 krajach świata.

Więcej informacji nt. samolotów Pipistrel dostępne na www.pipistrel.pl 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony