Przejdź do treści
Źródło artykułu

Awionika Kanardia – europejska alternatywa

W większości nowoczesnych lekkich statków powietrznych możemy znaleźć awionikę wiodących amerykańskich producentów.. Czy jednak na rynku nie ma innych alternatyw i skazani jesteśmy na awionikę zza oceanu? Ciekawą propozycją wydaje się być oferta firmy Kanardia, słoweńskiego producenta awioniki przeznaczonej do ultralekkich i eksperymentalnych statków powietrznych.

W Polsce znajduje ona coraz większe uznanie zarówno przy produkcji seryjnej samolotów ultralekkich, budowie samolotów z zestawów, prototypowych konstrukcjach, a także przy licznych modyfikacjach awioniki w już istniejących statkach powietrznych. To czym Kanardia wyróżnia się na tle innych producentów awioniki, jest możliwość dużej personalizacji urządzeń oraz zapewnienie serwisu i obsługi technicznej urządzeń na terenie Unii Europejskiej.

Firma produkuje przyrządy pilotażowe i silnikowe, zaczynając od pojedynczych przyrządów w standardzie 57mm lub 80mm, kończąc na zintegrowanych glass-cockpitach z modułami autopilota. Bazowa seria INDU obejmuje przyrządy podstawowe.

Wśród nich znaleźć można prędkościomierze, wysokościomierze i wariometry, zarówno w standardzie 80mm i 57mm. Wartości prezentowane są za pomocą tradycyjnej wskazówki oraz na wyświetlaczu elektronicznym. Ciekawym produktem jest COMBO, które w ramach jednego przyrządu łączy funkcjonalność prędkościomierza, wysokościomierza i wariometru. W ramach serii INDU dostępny jest również obrotomierz silnikowy wraz z licznikiem czasu pracy silnika.

Każde z urządzeń jest wykonywane indywidualnie w zależności od zakresów pomiarowych i jednostek.

W zakresie urządzeń do monitorowania pracy silnika Kanardia proponuje użytkownikom urządzenie DIGI z wyświetlaczem 4,3” lub EMSIS dostępne w rozmiarze 3.5” lub 80mm. Urządzenia posiadają opcje zdefiniowania formy prezentacji wskazań przyrządów silnikowych (liczbowa, łuk, pasek) wraz z barwnymi zakresami ograniczeń. Dodatkowo dla każdego z parametrów można ustawić progi alarmowe. Wspierane są silniki Rotax, D-Motor, Jabiru i Lycoming. Do urządzeń można podłączyć także dodatkowe czujniki jak np. poziomu paliwa, czujnik obrotów wirnika, czujnik położenia klap, trymerów itp.

Małe urządzenia typu EFIS w ofercie Kanardii to EMSIS oraz HORIS. Dostępne są w rozmiarach 57mm i 80mm oraz 3.5”. Na przyrządach prezentowane są dane dot. przestrzennego położenia samolotu oraz dane prędkościomierza, wysokościomierza, chyłomierza, temperatury zewnętrznej oraz kursu GPS. W przypadku integracji z czujnikiem magnetycznym, urządzenia mają także możliwość podawania informacji o sile i kierunku wiatru.

 

Wchodząc w sferę nowoczesnych glass-cockpitów Kanardia proponuje dwa rozwiązania: NESIS oraz AETOS. AETOS to 7” urządzenie, które daje użytkownikowi informacje dotyczące stanu lotu w zakresie położenia przestrzennego (z możliwością Synthetic Vision), prędkości, wysokości, temperatury zewnętrznej, kursu GPS oraz podgląd parametrów pracy silnika. Flagowy model Kanardii, 8.4” NESIS to dotykowy glass-cockpit, który posiada zintegrowany moduł pilotażowy, silnikowy oraz nawigacyjny (bezpłatna aktualizacja map). Zarówno urządzenie NESIS, jak i AETOS można rozszerzyć o moduł autopilota.

Każde z urządzeń Kanardii może zostać wyposażone w układ bateryjnego podtrzymania zasilania, zapewniającego funkcjonowanie urządzeń przez co najmniej 45min oraz moduł do regulacji mocy podświetlenia przyrządów.

Pełna oferta urządzeń Kanardia dostępna jest w katalogu produktów: (LINK)

Oprócz typowych urządzeń, Kanardia wykonuje również urządzenia wg indywidualnych wymagań użytkowników, np. z nietypowymi zakresami pomiarowymi (prędkości do 460km/h, wariometry +/- 50m/s).

W razie dodatkowych pytań dotyczących urządzeń Kanardia, polski przedstawiciel SKYDREAM zaprasza do kontaktu (biuro@skydream.pl; +48 691 953 566).


Artykuł sponsorowany

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony