Przejdź do treści
Źródło artykułu

Senat przeciw ustawie dot. odszkodowań za wywłaszczenia nieruchomości pod CPK

Senat odrzucił w czwartek nowelizację ustawy o gospodarce nieruchomościami, która zmienia sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje publiczne, jak Centralny Port Komunikacyjny. Teraz nowela ponownie trafi do Sejmu.

Za odrzuceniem nowelizacji ustawy głosowało 53 senatorów, przeciw było 43, nikt się nie wstrzymał. Teraz wnioskiem Senatu zajmie się Sejm.

O odrzucenie noweli wcześniej wniosły połączone senackie komisje: infrastruktury oraz samorządu terytorialnego i administracji państwowej. "Podejmując decyzję o odrzuceniu ustawy, Izba wzięła pod uwagę krytyczne opinie mieszkańców miejscowości, na których terenie jest planowana budowa CPK, a także negatywną ocenę tej inwestycji, wyrażoną przez NIK" - wyjaśniła w komunikacie Kancelaria Senatu.

Ustawa dokonuje reformy regulacji dotyczących odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości na cel publiczny, jak Centralny Port Komunikacyjny. Przepisy ustawy wprowadzają mechanizm polegający na powiązaniu wysokości należnego odszkodowania z wartością rynkową nieruchomości.

Zgodnie z ustawą odszkodowanie za wywłaszczenie ma być powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do odszkodowania będzie dodawany bonus pieniężny, który - po zmianie na etapie prac sejmowych - ma wynieść bazowo 20 proc. wartości nieruchomości oraz 40 proc. wartości budynków zlokalizowanych na nieruchomości i wartości lokalu mieszkalnego.

Przysługiwać będzie roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym niż wynika to z odszkodowania. Z rozwiązania tego będzie mógł skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody nierekompensowane odszkodowaniem.

Ponadto, ustawa zakłada szereg zachęt do zbywania nieruchomości przed formalnym ustaleniem lokalizacji CPK, w drodze decyzji administracyjnej.

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ lgs/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony