Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sejm: projekt noweli ustawy ws. lotów dronami skierowany do podkomisji

Rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze został w środę skierowany do prac w nadzwyczajnej podkomisji. Regulacja zakłada dostosowanie polskiego prawa do unijnych przepisów, które dotyczą bezzałogowych statków powietrznych, tj. dronów i ich systemów.

Komisja infrastruktury skierowała w środę projekt nowelizacji ustawy - Prawo lotnicze do prac w specjalnie powołanej do tego celu podkomisji. Wniosek w tej sprawie złożył poseł PiS Andrzej Adamczyk, który argumentował swoją decyzję chęcią prowadzenia prac nad projektem "w sposób spokojny i w pełni poparty analizami".

Projekt ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. Projektowane przepisy zakładają przede wszystkim zastąpienie dotychczasowego podziału na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, trzema nowymi kategoriami operacji: "otwarta", "szczególna" i "certyfikowana".

Kategoria otwarta przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Loty w kategorii otwartej będą musiały spełniać wytyczne określające m.in. dopuszczalne masy startowe BSP, ich wyposażenie, prędkość lotu lub odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń. Loty w kategorii szczególnej zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z kolei loty w kategorii certyfikowanej możliwe będą pod warunkiem posiadania certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.

Jak przekazano w listopadowym komunikacie rządu po przyjęciu przezeń projektu, wprowadzany podział wynika z przepisów Unii Europejskiej i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych. Jak przypomniał z kolei w środę wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podczas posiedzenia komisji, projekt mający na celu dostosowanie tych przepisów do prawa UE był już procedowany w Sejmie w poprzedniej kadencji, jednak z powodu dyskontynuacji prac Sejmu ustawa nie została uchwalona. 

"Po przeprowadzeniu stosowanych analiz, sprawdzeń (...) pozwoliliśmy sobie zakończyć ten proces i przekazać go Sejmu, celem dalszego procedowania" – powiedział Lasek.

W przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i opublikowanym w lutym br. projekcie poinformowano, że od 31 grudnia 2020 r. krajowe przepisy i procedury państw członkowskich UE dotyczące cywilnych użytkowników BSP zostały zastąpione przepisami UE, z uwzględnieniem przepisów przejściowych. W związku z tym niezbędne stało się dostosowanie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej.

W komunikacie przekazano też, że nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych ograniczających lub wykluczających wykonywanie operacji z użyciem BSP. "Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP" – napisano. Dodano, że wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Lasek podczas środowego posiedzenia komisji infrastruktury dodał, że przyjęcie proponowanych rozwiązań pozwoli też zapobiegać bezprawnemu wykonywania operacji z wykorzystaniem BSP. Projekt zakłada bowiem przyznanie odpowiednim służbom, w tym funkcjonariuszom służb specjalnych, policji, straży granicznej i żołnierzom sił zbrojnych prawo do zniszczenia, unieruchomienia BSP lub przejęcia kontroli nad jego lotem w przypadku, gdy np. przebieg operacji zagraża życiu lub zdrowiu ludzi lub stwarza zagrożenie dla chronionych obiektów. Taką samą możliwość służby będą miały w przypadku, gdy "BSP może zostać użyte jako środek ataku terrorystycznego".

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.

 

Czytaj również: Zmiana ustawy Prawo lotnicze w zakresie BSP, czyli jak PAŻP zostaje super monopolistą

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony