Sejm: projekt noweli ustawy ws. lotów dronami skierowany do podkomisji
Rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze został w środę skierowany do prac w nadzwyczajnej podkomisji. Regulacja zakłada dostosowanie polskiego prawa do unijnych przepisów, które dotyczą bezzałogowych statków powietrznych, tj. dronów i ich systemów.
Komisja infrastruktury skierowała w środę projekt nowelizacji ustawy - Prawo lotnicze do prac w specjalnie powołanej do tego celu podkomisji. Wniosek w tej sprawie złożył poseł PiS Andrzej Adamczyk, który argumentował swoją decyzję chęcią prowadzenia prac nad projektem "w sposób spokojny i w pełni poparty analizami".
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 810): https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=810
- Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druk nr 810): https://www.sejm.gov.pl
Projekt ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. Projektowane przepisy zakładają przede wszystkim zastąpienie dotychczasowego podziału na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, trzema nowymi kategoriami operacji: "otwarta", "szczególna" i "certyfikowana".
Kategoria otwarta przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Loty w kategorii otwartej będą musiały spełniać wytyczne określające m.in. dopuszczalne masy startowe BSP, ich wyposażenie, prędkość lotu lub odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń. Loty w kategorii szczególnej zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z kolei loty w kategorii certyfikowanej możliwe będą pod warunkiem posiadania certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.
Jak przekazano w listopadowym komunikacie rządu po przyjęciu przezeń projektu, wprowadzany podział wynika z przepisów Unii Europejskiej i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych. Jak przypomniał z kolei w środę wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podczas posiedzenia komisji, projekt mający na celu dostosowanie tych przepisów do prawa UE był już procedowany w Sejmie w poprzedniej kadencji, jednak z powodu dyskontynuacji prac Sejmu ustawa nie została uchwalona.
"Po przeprowadzeniu stosowanych analiz, sprawdzeń (...) pozwoliliśmy sobie zakończyć ten proces i przekazać go Sejmu, celem dalszego procedowania" – powiedział Lasek.
W przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i opublikowanym w lutym br. projekcie poinformowano, że od 31 grudnia 2020 r. krajowe przepisy i procedury państw członkowskich UE dotyczące cywilnych użytkowników BSP zostały zastąpione przepisami UE, z uwzględnieniem przepisów przejściowych. W związku z tym niezbędne stało się dostosowanie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej.
W komunikacie przekazano też, że nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych ograniczających lub wykluczających wykonywanie operacji z użyciem BSP. "Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP" – napisano. Dodano, że wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Lasek podczas środowego posiedzenia komisji infrastruktury dodał, że przyjęcie proponowanych rozwiązań pozwoli też zapobiegać bezprawnemu wykonywania operacji z wykorzystaniem BSP. Projekt zakłada bowiem przyznanie odpowiednim służbom, w tym funkcjonariuszom służb specjalnych, policji, straży granicznej i żołnierzom sił zbrojnych prawo do zniszczenia, unieruchomienia BSP lub przejęcia kontroli nad jego lotem w przypadku, gdy np. przebieg operacji zagraża życiu lub zdrowiu ludzi lub stwarza zagrożenie dla chronionych obiektów. Taką samą możliwość służby będą miały w przypadku, gdy "BSP może zostać użyte jako środek ataku terrorystycznego".
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.
Czytaj również: Zmiana ustawy Prawo lotnicze w zakresie BSP, czyli jak PAŻP zostaje super monopolistą
Komentarze