Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sejm: komisja za rządowym projektem noweli ustawy Prawo lotnicze

Sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za przyjęciem projektu ustawy Prawo lotnicze wraz z czterema poprawkami. Projekt zakłada obowiązek informowania MON o obiektach budowlanych o wysokości od 50 do 100 metrów.

W pierwszym czytaniu na sejmowej komisji infrastruktury do rządowego projektu nowelizacji ustawy - Prawo lotnicze zgłoszone zostały cztery poprawki. Wszystkie doprecyzowujące lub legislacyjne. Komisja opowiedziała się za przyjęciem projektu wraz ze wszystkimi poprawkami.

Projekt ma na celu wprowadzenie obowiązku zgłaszania do Ministra Obrony Narodowej obiektów budowlanych, w tym obiektów tymczasowych o wysokości o wysokości od 50 do 100 metrów powyżej poziomu terenu. Obowiązek ten nie dotyczy jednak obiektów, które zostały wpisane do ewidencji przeszkód lotniczych. Jak wynika z projektu, dzięki temu MON pozyska informacje na temat obiektów budowlanych, które nie są przeszkodą lotniczą, ale stanowią realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych.

Jak przekazano w uzasadnieniu do projektu, obowiązek poinformowania MON zgodnie z projektem zostanie nałożony m.in. na właściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego, osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości. W projekcie zaproponowano, aby zgłoszenia dokonywać najpóźniej dwa miesiące przed dniem osiągnięcia przez obiekt wysokości 50 m. Taki termin pozwoli MON na "dokonanie oceny wpływu zgłaszanego obiektu na operacje lotnicze prowadzone lub planowane przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej".

"W obowiązującym stanie prawnym brak jest podstawy do nałożenia na jakikolwiek podmiot obowiązku zgłaszania obiektu niebędącego przeszkodą lotniczą w rozumieniu ustawy, ale stanowiącego realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych. Brak regulacji w tym zakresie ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo wojskowego ruchu lotniczego, dlatego jest niezbędne wprowadzenie proponowanych zmian" - napisano w uzasadnieniu. Zdaniem resortu infrastruktury, który przygotował projekt, taka sytuacja stwarza lukę prawną, która zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego obiektów wojskowych.

Obecny podczas posiedzenia komisji wiceminister infrastruktury Maciej Lasek zaznaczył ponadto, że pozyskiwanie przez Ministra Obrony Narodowej informacji o obiektach, których dotyczy projekt jest "niezbędne z punktu widzenia realizacji postanowień zawartych przez Polskę umów międzynarodowych" oraz ze względu na wymagania określone w programach szkolenia lotniczego na poszczególne typy wojskowych statków powietrznych.

"Taki obowiązek zgłaszania takich obiektów budowlanych do Ministra Obrony Narodowej istniał od 2003 roku. On niestety wygasł na mocy zmian w ustawie prawo lotnicze z 2018 roku i potem wygaśnięcia rozporządzenia, które to definiowało w 2021 roku" - wyjaśnił również Lasek. Dodał, że po tym terminie podmioty, wciąż dokonywały jednak zgłoszeń do MON. "Tych zgłoszeń średnio było około 1500 rocznie, ale wspólnie na wniosek Ministra Obrony Narodowej zidentyfikowaliśmy, że problem taki, że to musi być uregulowane ustawowo, w związku z tym przedstawiamy to w formie zawartych tutaj w tym druku sejmowym zapisów" - powiedział. (PAP)

bpk/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony