Dwa przypadki utraty wzroku podczas lotu przez pilotów Cathay Pacific
23 kwietnia, biuro ds. badania wypadków lotniczych Hongkongu, poinformowało, iż dwóch kapitanów Cathay Pacific podczas dwóch oddzielnych rejsów doznało uszkodzenia wzroku, co spowodowało, że kontrolę nad samolotami musieli przejąć FO.
W pierwszym przypadku, 21 lutego, podczas rejsu CX170 z Perth do Hongkongu, kapitan (nalot 25 tys. godzin) powiedział swojemu pierwszemu oficerowi, że ciężko mu się oddycha i ma problemy ze wzrokiem. A350, na pokładzie którego znajdowało się 270 pasażerów i 13 członków załogi, przelatywał właśnie nad Manilą. Dowodzenie nad samolotem przejął pierwszy oficer, a kapitan otrzymał tlen i jego stan się ustabilizował. Cały czas pozostawał świadomy i komunikował się z FO.
Załoga zwróciła się również o pomoc do pasażera, który był lekarzem. Gdy samolot znalazł się w FIR Hongkongu, pierwszy oficer zgłosił do ATC Pan-Pan i poprosił o priorytetowe podejście. Niedługo później A350 wylądował bezpiecznie na lotnisku docelowym.
W drugim z incydentów, który miał miejsce 26 stycznia podczas rejsu CX583 między Sapporo i Hongkongiem, kapitan (nalot 27,5 tys. godzin) stracił wzrok na około 30 min. Na pokładzie B777, który przelatywał wtedy na zachód od Tajwanu, znajdowało się 348 pasażerów i 16 członków załogi. Kapitan pozostał na swoim miejscu, a gdy samolot wleciał w FIR Hongkongu FO zgłosił ATC Pan-Pan i poprosił o priorytetowe podejście, a następnie bezpiecznie wylądował. Komisja badająca oba te incydenty, określiła je jako poważne zdarzenia.
Komentarze