Oddany przed czasem i tańszy niż zakładano nowy pas w Brisbane
Brisbane Airport Corporation i Skyway obwieściły ukończenie budowy nowego pasa startowego w stolicy stanu Queensland w Australii. Zostanie udostępniony 12 lipca i kosztował w sumie 1,1 mld dolarów. To o 200 mln dolarów mniej niż początkowo zakładano.
Projekt nowego pasa startowego Brisbane objął też wdrożenie Stop Bars w różnych punktach zatrzymania na lotnisku.
To sygnalizacja świetlna lotniska – dodatkowy środek bezpieczeństwa zaprojektowany w celu zmniejszenia ryzyka wtargnięcia na drogę startową i zoptymalizowania wydajności drogi startowej podczas operacji przy ograniczonej widzialności, takich jak ulewny deszcz lub zdarzenie nieparzystej mgły.
Stop Bar to linia jednokierunkowych świateł umieszczonych 0,3 metra przed każdym punktem zatrzymania drogi startowej, osadzonych w powierzchni i rozmieszczonych w odległości trzech metrów od siebie na całej szerokości drogi kołowania.
Obejmując uniwersalny kolor niebezpieczeństwa, mają czerwony kolor w kierunku zbliżania się do drogi startowej i wyraźnie wskazują pilotom i kierowcom, kiedy i gdzie mają się zatrzymać przed wjazdem na pas startowy.
Działają 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i są kontrolowane przez Air Traffic Control (ATC).
Pojazd lub samolot nie może minąć paska stopu, gdy jest podświetlony. Mogą przejść obok punktu trzymania tylko wtedy, gdy ATC dostarczy odpowiednią instrukcję ustną oraz czerwone światła zostaną wyłączone.
Brisbane Airport Corporation (BAC) i Airservices Australia przeprowadziły 23 maja po południu dwie kontrole lotu na nowym pasie startowym Brisbane. Kontrola lotu BAC obejmowała pierwsze „touch and go” na nowym pasie startowym, wykonane przez samolot Twin Comanche.
Dyrektor projektu Paul Coughlan powiedział, że kontrola lotu ma na celu przetestowanie systemów oświetleniowych zapewniających krytyczne wskazówki dla samolotów zbliżających się i lądujących na lotnisku, w tym wskaźnika precyzyjnego podejścia (PAPI) i oświetlenia drogi startowej.
– Chociaż sam pas startowy jest zbudowany i gotowy do pracy, nadal ciężko pracujemy, aby zapewnić, że wszystkie systemy pomocnicze i pomoce nawigacyjne działają dokładnie tak, jak powinny – mówi Paul Coughlan.
– Kolejny znaczący kamień milowy został osiągnięty na początku trzeciego tygodnia maja, wraz z wprowadzeniem zmian w przestrzeni powietrznej i nowych ścieżek lotów od czwartku 21 maja. Mieszkańcy Brisbane mogą zauważyć pewne zmiany w powietrzu w związku z wprowadzeniem nowych ścieżek lotu w ramach przygotowań do otwarcia nowego pasa startowego w Brisbane – dodał.
Szczegółowy proces uruchamiania nowego pasa startowego będzie kontynuowany w ramach szerszego programu gotowości operacyjnej i testów (ORAT).
– Pod wieloma względami ten pas startowy jest symbolem silnego przekonania, że samoloty w niedalekiej przyszłości powrócą w przestworza. Nasze terminale znów będą pełne szczęśliwych ludzi z niecierpliwością odwiedzających rodziny i udających się na wakacje lub podróżujących w celach biznesowych – podkreślił Gert-Jan de Graaff, prezes Brisbane Airport Corporation.
– Ostatnie miesiące były trudne dla wszystkich w branży lotniczej i turystycznej, a także dla całej społeczności, ale nigdy nie straciliśmy z oczu faktu, że ten projekt był realizowany w perspektywie długoterminowej. Będzie nam dobrze służyć przez wiele dziesięcioleci – zaznaczył Gert-Jan de Graaff.
– Muszę pochwalić cały zespół za zaangażowanie w ten projekt w ciągu ostatnich 15 lat. Na każdym kroku zespół BAC był wspierany przez wielu partnerów, dostawców i wykonawców, którzy przyczynili się do tego projektu, który będzie służył całej lokalnej społeczności – stwierdził sternik Brisbane Airport Corporation.
Ten nowy pas startowy to coś więcej niż asfalt.
Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl
Komentarze