Ruszają konsultacje społeczne w zakresie zmian w ruchu lotniczym na terenie Warszawy i okolic
Konsultacje społeczne w zakresie wprowadzenia tzw. strefy obowiązkowego używania transpondera zostały wznowione – poinformowała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jak zaznaczono, celem zmiany jest podniesienie bezpieczeństwa lotów wykonywanych w rejonie Warszawy i okolic.
Jak przypomniała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w czwartek, w 2019 r. prowadzone były konsultacje społeczne w zakresie wprowadzenia tzw. strefy obowiązkowego używania transpondera (TMZ – Transponder Mandatory Zone). Projekt został jednak zawieszony.
Jednak z uwagi na dynamiczny rozwój sytuacji związanej z bezpieczeństwem państwowym a także z raportowanymi przez załogi przypadkami naruszeń przestrzeni kontrolowanej konsultacje społeczne zostały wznowione – poinformowała Agencja.
"Proponowana zmiana obejmuje wprowadzenie obowiązku posiadania włączonego transpondera pracującego w modach A i C na pokładzie a/c wykonujących loty w obrębie istniejącej strefy RMZ Warszawa (RMZ – Radio Mandatory Zone), wyznaczonej poniżej segmentu A TMA Warszawa" – przekazała PAŻP.
Celem zmiany jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotów wykonywanych w rejonie lotnisk w Warszawie, Warszawie-Babicach oraz Modlinie. Jak wyjaśniono, chodzi o doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkie statki powietrzne wykonujące loty w tym rejonie będą mogły być zobrazowane na wskaźniku radarowym służb ruchu lotniczego (ATS), wykorzystujących radar wtórny wraz z identyfikacją lotu. Dodano, że w uzasadnionych operacyjnie przypadkach przewiduje się dopuszczenie możliwości wykonania lotu bez transpondera i bez planu po koordynacji telefonicznej z odpowiednim terytorialnie organem Służby Informacji Powietrznej (FIS) lub w drodze bezpośredniego porozumienia pomiędzy PAŻP a organizatorem lotów.
"Wprowadzenie obowiązku wykonywania lotów z włączonym transponderem w modach A i C w przestrzeni powietrznej w rejonie Warszawy pozwoli na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w perspektywie stale wzrastającego natężenia ruchu lotniczego GA (General Aviation – lotnictwo ogólne – PAP) związanego przede wszystkim z lotniskami w Babicach oraz Modlinie, a także z tranzytowym ruchem VFR (Visual Flight Rules – przepisy dla lotów z widocznością – PAP)" – stwierdzono.
Planowany termin wprowadzenia zmiany wyznaczono jako 18 kwietnia 2024 r. z zaznaczeniem, że może on ulec zmianie. (PAP)
ra/ skr/
Komentarze