Rosyjskie władze chcą, by linie lotnicze rozpoczęły regularne rejsy do Korei Północnej
Rosyjski regulator transportu lotniczego, urząd Rosawiacja, nakazał przewoźnikom, by przygotowali się do regularnych rejsów do stolicy Korei Północnej, Pjongjangu – podał w poniedziałek niezależny portal The Moscow Times, powołując się na doniesienia mediów prorządowych.
Polecenie takie otrzymały linie lotnicze: Aerofłot (największy przewoźnik w Rosji) i Aurora (działające na rosyjskim Dalekim Wschodzie). Przeloty mają być realizowane pomiędzy Moskwą, Władywostokiem i Pjongjangiem. Obecnie wykonywane są loty tylko z Władywostoku - dwa razy w tygodniu do Pjongjangu i z powrotem latają północnokoreańskie linie Air Koryo.
The Moscow Times przypomniał, że w ubiegłym tygodniu delegacja Rosawiacji złożyła wizytę w Korei Północnej. Źródła, na które powołał się prorządowy dziennik "Kommiersant", twierdziły, że rosyjski regulator chce nie tylko rozszerzyć regularne loty do Korei Północnej, ale też wprowadzić zmiany w dwustronnych umowach o połączeniach lotniczych. Pierwszą taką umowę Moskwa podpisała z Koreą Północną w 1997 roku. Niemniej, Aerofłot nie ma teraz niezbędnych zezwoleń na loty do Pjongjangu.
Przed pandemią Covid-19 turyści z Rosji mogli odwiedzić Koreę Północną w ramach wycieczek zorganizowanych. Po wybuchu pandemii ten ruch turystyczny ustał. Od lata br. wznowiono przeloty Air Koryo; tymi liniami podróżują pomiędzy Władywostokiem i Pjongjangiem grupy robotników z Korei Północnej, głównie zatrudnionych w budownictwie. Przelot na trasie Pjongjang-Władywostok zajmuje około godziny.
Rosja i Korea Północna zacieśniły relacje po inwazji rosyjskiej na Ukrainę. Przywódca Korei Północnej Kim Dzong Un złożył we wrześniu br. wizytę w Rosji i spotkał się z Władimirem Putinem. Pod koniec lipca br. w Pjongjangu gościł minister obrony Rosji Siergiej Szojgu, który zabiegał tam o sprzedaż Moskwie amunicji artyleryjskiej.
Na zdjęciu głównym: A319-100 linii lotniczych Aurora (fot. Fedor Leukhin, CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons)
Komentarze