Rolls-Royce uruchomił pierwszy silnik w największym stanowisku testowym dla przemysłu lotniczego

Silnik w największym stanowisku testowym dla przemysłu lotniczego (fot. Rolls-Royce)

Rolls-Royce z powodzeniem ukończył pierwsze uruchomienie silnika na stanowisku testowym Testbed 80, które po oficjalnym otwarciu w nadchodzących miesiącach będzie największym i najnowocześniejszym wewnętrznym stanowiskiem testowym dla przemysłu lotniczego na świecie.

Z wewnętrzną powierzchnią 7500m2, która jest większa niż boisko piłkarskie, stanowisko testowe przeprowadziło pierwsze testy na silniku Rolls-Royce Trent XWB w ośrodku testowym w Derby w Wielkiej Brytanii. To ważny kamień milowy w projekcie, który jest w trakcie budowy od prawie trzech lat i do chwili obecnej kosztowało 90 mln funtów.

Chris Cholerton, prezes Rolls-Royce Civil Aerospace, powiedział: „Dzisiejszy dzień jest ważnym punktem zwrotnym w naszej drodze do bardziej zrównoważonej przyszłości dla przemysłu lotniczego. Testbed 80 przetestuje nie tylko silniki, takie jak Trent XWB – najbardziej wydajny silnik lotniczy na świecie w eksploatacji – ale także jednostki i układy napędowe przyszłości, dzięki którym zrobimy kolejny krok w kierunku dekarbonizacji. To wspaniale, że pierwszy test zakończył się sukcesem i nie możemy się doczekać oficjalnego otwarcia obiektu w nadchodzących miesiącach”.

Stanowisko testowe 80 zostało zaprojektowane do testowania szeregu dzisiejszych silników, w tym Trent XWB i Trent 1000, ale będzie miało możliwość przetestowania demonstratora UltraFan następnej generacji jeszcze wydajniejszych silników, a także hybrydowe lub całkowicie elektryczne systemy lotu przyszłości.

W ramach strategii dekarbonizacji Rolls-Royce zobowiązuje się również do promowania zwiększania skali zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), które już teraz mogą być wykorzystywane jako paliwo „drop-in” w istniejących silnikach. Aby wesprzeć to zobowiązanie, Testbed 80 jest wyposażony w 140 000-litrowy zbiornik paliwa (taką ilością paliwa można by zatankować samochód prawie 3 000 razy) na różne rodzaje paliwa, w tym zrównoważone paliwo lotnicze.

"Systemy danych w Testbed 80 są bardziej wydajne i złożone niż jakiekolwiek z naszych istniejących stanowisk testowych, dostarczając dane w najszybszym czasie bezpośrednio do bezpiecznej pamięci masowej, połączonej po raz pierwszy z naszymi modelami analitycznymi i inżynierami. Możemy zbierać dane z ponad 10 000 różnych parametrów silnika, używając skomplikowanej sieci czujników, które wykrywają nawet najmniejsze wibracje z prędkością do 200 000 próbek na sekundę. Dane pomagają nam lepiej zrozumieć nasze silniki, monitorując, jak każdy komponent zachowuje się w różnych warunkach, a co za tym idzie, dostarczając kluczowych informacji, które pomogą nam w przyszłych ulepszeniach silników pod kątem dostępności i wydajności" – czytamy w komunikacie prasowym producenta silników lotniczych Rolls-Royce.

Stanowisko testowe jest również domem dla potężnego urządzenia rentgenowskiego, które jest w stanie przechwycić 30 obrazów na sekundę i przesłać je bezpośrednio do bezpiecznej chmury, gdzie inżynierowie na całym świecie mogą je analizować wraz z 10000 innych parametrów danych, które można zmierzyć. Rolls-Royce jest jedynym producentem silników na świecie, który prześwietla swoje silniki podczas pracy. Ten wyjątkowy test pozwala sprawdzać silniki do najdrobniejszych poziomów szczegółowości i uzyskiwać dokładne poziomy danych.

Część rozwoju nowej technologii dla Testbed 80, szczególnie dla UltraFan, była wspierana przez projekt PACE firmy ATI.

Źródło: Rolls-Royce
comments powered by Disqus