Rolls-Royce przetestuje w 100% zrównoważone paliwo lotnicze w demonstratorze silników nowej generacji

Silnik Rolls-Royce Trent, w którym zastosowano technologię ALECSys (fot. rolls-royce.com)

Testy naziemne z użyciem w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w celu wykazania, że ​​silniki Rolls-Royce mogą zaprezentować potencjał SAF w zakresie redukcji emisji. W ramach trwającej strategii dekarbonizacji firma Rolls-Royce ma po raz pierwszy użyć w 100% ekologicznego paliwa lotniczego w naziemnych testach silników w technologii nowej generacji.

Testy będą miały na celu potwierdzenie, że niezmieszany SAF wnosi znaczący wkład w poprawę ekologiczności silników z turbiną gazową.

SAF używany w testach został wyprodukowany przez spółkę World Energy w Paramount w Kalifornii, specjalizującą się w paliwach niskoemisyjnych, pochodzący z firmy Shell Aviation i dostarczony przez SkyNRG. To niezmieszane paliwo może znacznie zmniejszyć emisje netto CO2 w całym cyklu życia o ponad 75 procent w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych, z możliwością dalszej redukcji w nadchodzących latach.

"Testy te mają na celu wykazanie, że nasze obecne silniki mogą działać ze 100% SAF jako pełną opcją „drop-in”, kładąc podwaliny pod przejście takich paliw do certyfikacji" – powiedział Paul Stein, dyrektor ds. Technologii Rolls-Royce.

Obecnie SAF posiada certyfikat na mieszanki do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych i może być stosowany we wszystkich obecnych silnikach Rolls-Royce.

Począwszy od najbliższych tygodni w Derby w Wielkiej Brytanii, testy naziemne obejmą silnik Trent, który również wykorzystuje technologię "lean-burn" ALECSys (Advanced Low Emission Combustion System).

ALECSys jest częścią programu demonstracyjnego silników nowej generacji UltraFan, który oferuje 25% oszczędności paliwa w porównaniu z silnikami Trent pierwszej generacji.

„Lotnictwo to ogromna siła, na dobre zapewniająca łączność ze światem, ale musimy to robić w sposób zrównoważony. Testy te mają na celu wykazanie, że jesteśmy w stanie zapewnić rzeczywistą redukcję emisji. Jeśli można zwiększyć produkcję JPK – a lotnictwo potrzebuje 500 milionów ton rocznie do 2050 r. – możemy wnieść ogromny wkład w naszą planetę ” – dodał  Paul Stein.

Gene Gebolys, dyrektor generalny i założyciel World Energy, powiedział: „World Energy istnieje, aby umożliwić liderom wprowadzanie innowacji poprzez dostarczanie najbardziej zaawansowanych na świecie paliw niskoemisyjnych. Rolls-Royce wykorzystuje swoje umiejętności technologiczne, aby zrozumieć, jak zmaksymalizować ich potencjał w silnikach i jesteśmy dumni, że możemy ich wspierać”.

Theye Veen, dyrektor zarządzający SkyNRG, dodał: „Ten program jest doskonałym przykładem tego, co można osiągnąć, gdy firmy branży lotniczej mają wspólną ambicję ograniczenia emisji i współpracują ze sobą. Jako pionier w dziedzinie SAF, SkyNRG zachęca do innowacyjnych testów, takich jak ten, przeprowadzanych przez Rolls-Royce ”.

Oprócz zaopatrywania SAF w SkyNRG, Shell Aviation dostarcza także Rolls-Royce'owi smary AeroShell na potrzeby programu testów silników ALECSys.

Anna Mascolo, prezes Shell Aviation, skomentowała: „Od ponad 100 lat Rolls-Royce i Shell współpracują, aby napędzać postępy w lotnictwie. Ta współpraca przybliża nas o krok do dekarbonizacji lotnictwa. Oprócz SAF, Shell Aviation zapewni kompensację przy użyciu rozwiązań opartych na przyrodzie, aby testować zerową emisję netto, wzmacniając, jak wiele środków jest niezbędnych, jeśli lotnictwo ma osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto ”.

Program ALECSys jest wspierany przez Unię Europejską za pośrednictwem Clean Sky, a w Wielkiej Brytanii przez Aerospace Technology Institute i Innovate UK. Program testów 100% SAF jest dodatkowo wspierany przez ATI, iUK i Gulf Aviation.

Źródło: Rolls-Royce
comments powered by Disqus