Przejdź do treści
Źródło artykułu

Red Bull Air Race - Przesiadka Kirby’ego

W sezonie 2014, dwukrotny Mistrz Świata Red Bull Air Race Kirby Chambliss przesiadł się z oryginalnego Edge'a 540 do jego nowej odmiany - V3. Poprosiliśmy aby jako jeden z pierwszych pilotów, którzy latali samolotami Edge w wyścigach, opowiedział nam o różnicach, jakie występują pomiędzy bliźniaczymi modelami.

Wyprodukowany w USA, Edge 540 firmy Zivko Aeronautics cieszył się szerokim zainteresowaniem od czasu, gdy Chambliss zaczął nim latać w zawodach w akrobacji samolotowej. "Miałem jednego z pierwszych" – opowiada Kirby. "Byłem pilotem testowym Zivko od 1993 do 2005 roku. Zivko nie oblatywał ich osobiście, więc wszystkie opinie, jakie zebrali z punktu widzenia pilotowania tej maszyny, pochodziły ode mnie".

Wczesne projekty były polecane ze względu na lekki, ale wytrzymały kadłub i kształt skrzydeł, który w tamtym czasie uchodził za niekonwencjonalny. Edge był stale usprawniany i modyfikowany, aby latało się nim jeszcze bardziej precyzyjnie i z większym poczuciem kontroli. Dzisiaj to agresywny samolot dysponujący pionierską konstrukcją skrzydeł.

"Samolot ewoluował przez te lata" – dodaje Chambliss. "Na początku miał ogon, o którym mówiłem, że jest z patyków i kawałka materiału z olinowaniem. Dopiero potem to zmieniono. Przeprowadzałem wszystkie testy nowych rozwiązań. Także analizę drgań na lotkach".

Edge 540 przeszedł wiele faz ewolucji. Ostatni model to V3, który (przynajmniej na papierze) charakteryzuje się większą wytrzymałością na przeciążenia i lepszymi właściwościami aerodynamicznymi. Przesiadając się ze starego Edga, na jego nową wersję V3, Chambliss może wskazać różnice.

"W zasadzie nie ma ich dużo" – mówi Kirby. „To niby Edge 540 V3, ale w rzeczywistości to ciągle Edge 540. Aerodynamicznie jest trochę lepszy. Ścigaliśmy się bok w bok i wydaje się o jakieś 3 węzły szybszy. Skrzydła są takie same, lotki też, więc lata się jak prostym Edgem 540. Jest za to trochę lżejszy. Musimy oczywiście sprostać wadze minimalnej, lecz przewaga jest taka, że ciężar możemy przesuwać tam, gdzie chcemy uzyskać środek ciężkości, czego nie mogliśmy robić z oryginałem. W tym w zasadzie mieści się cała różnica".

Pomimo wielu doświadczeń i testów nie udało się jednak uniknąć pewnych wad. "Jest w nim kilka rzeczy, które prawdopodobnie zrobiłbym nieco inaczej, jak podwozie" – przyznaje Chambliss. „Gdy budowaliśmy mój egzemplarz, nieco bardziej go pochyliliśmy, aby zaoszczędzić na wadze. Mogliśmy uciąć podwozie, przez co stało się też nieco węższe. W V3 nie masz tak dużego prześwitu pomiędzy śmigłem a pasem startowym. To jednak nie powinien być problem".

Z 12 pilotów klasy mistrzowskiej, dziewięciu lata Edge'm 540, czyniąc go najbardziej popularnym samolotem w Mistrzostwach Świata Red Bull Air Race. Drugi jest MXS-R używany przez Matta Halla i Nigela Lamba, Tylko Peter Besenyei pilotuje samolot Corvus Racer 540. "Nigdy nie byłem poważnie kuszony do przesiadki na MXS-R albo Corvusa" – opowiada Chambliss. "Twórca MXS-R'a to mój przyjaciel. Proponował mi abym latał jego samolotem. Musiałem mu odpowiedzieć, że nie byłbym w stanie poświęcić tej maszynie tyle czasu ile potrzeba. Chłopaki wskakują do niego, przelecą się raz i mówią: 'Nienawidzę go i nie lubię'. To co naprawdę zauważają, to to, że jest inny. Nie wiesz, czy jest lepszy, czy gorszy dopóki nie spędzisz w nim 50 godzin i zupełnie się do niego nie przyzwyczaisz. Musiałem mu powiedzieć, że Edge 540 to jedyny samolot dla mnie".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony