Przejdź do treści
Trening pilota Hannesa Arch
Źródło artykułu

Red Bull Air Race: Bezpieczeństwo ponad wszystko

Przed przystankiem Red Bull Air Race w Rovinj, piloci mieli kolejną okazję by teorię o zachowaniu pod wodą w sytuacjach kryzysowych przełożyć na praktykę. Szkolenie praktyczne wyjścia z samolotu zanurzonego płytko pod powierzchnią wody zostało przeprowadzone przez specjalistów.

Podobne kursy mają przygotować pilotów na wprowadzenie w życie w sytuacji zagrożenia efektywnego planu ratunkowego, pozwalającego im opuścić kadłub samolotu gdy maszyna znajdzie się pod wodą. Zespół ratujący życie jest obecny na każdym wyścigu w miejscu umożliwiającym szybki dostęp do toru, na którym może wydarzyć się coś nieprzewidzianego. Ciągłe powtarzanie rutynowego zachowania, jakie należy powziąć w takich sytuacjach pomaga wszystkim w budowaniu wzajemnego zaufania.

Austriacki pilot, drugi w klasyfikacji generalnej Hannes Arch, był pierwszym chętnym aby sprawdzić czy jest w stanie zachować spokój pod wodą. Razem z innymi pilotami klasy mistrzowskiej i challenger (w tym razem z Łukaszem Czepielą z Polski) poddał się próbie, w której odwrócony do góry dnem kokpit był zanurzany pod wodą.

Sesja treningowa była przeprowadzana z użyciem fragmentu kadłuba samolotu MXS, zanurzanego w basenie w celu odtworzenia jak najbardziej realistycznie warunków zagrożenia życia. Pilotów uczono technik zachowania pełnej kontroli i spokoju w sytuacjach, gdy są pod presją. Instruowano ich jak właściwie opuścić samolot, oddychać z użyciem dostępnej aparatury i zwalczać towarzyszące im uczucie zdezorientowania oraz paniki.

"Pożytecznie było popracować z prawdziwymi nurkami i ich sprzętem, tak jakby to był realistyczny scenariusz" – tłumaczył Kanadyjczyk Pete McLeod. "Przebywanie do góry nogami pod wodą to nie jest dla nas najbardziej naturalna pozycja, ale trening i sprzęt są świetne. To zaskakujące, jak szybko można się do tego zaadoptować".

Mike Goulian z USA był pod wrażeniem modyfikacji, jakie wprowadzono do treningu w ciągu ostatnich trzech lat. "W Perth mieliśmy szkolenie pod wodą, ale w symulatorze helikoptera. W Rovinj, pasy bezpieczeństwa, wszystkie mechanizmy i rozmiar kokpitu odwzorowują samolot wyścigowy" – powiedział.

Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race są organizowane z zachowaniem najostrzejszych zasad bezpieczeństwa i są w tym wspierane przez Fédération Aéronautique Internationale (FAI – Międzynarodową Federację Lotniczą), która czuwa nad wypełnianiem surowych norm.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony