Radni woj. śląskiego za posiedzeniem rady dialogu ws. inwestycji kolejowej CPK
Uchwałę z apelem do wojewody śląskiego ws. zwołania posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego (WRDS) nt. mającej powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego nowej linii kolejowej Katowice – Ostrawa - przyjęli w poniedziałek radni woj. śląskiego.
Kontekst to ogłoszenie w ostatnią środę przez spółkę CPK na konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim tzw. wariantu inwestorskiego planowanej linii kolejowej dużych prędkości nr 170 Katowice – Ostrawa z odnogami do Jastrzębia-Zdroju i Wodzisławia Śląskiego, a także połączeniami z innymi liniami, umożliwiającymi przyspieszenie przejazdów regionalnych np. z Rybnika czy Żor.
Plany zakładają m.in. poprowadzenie nowej linii na terenie Mikołowa wzdłuż przecinającej miasto linii nr 140, która będzie niezależnie rozbudowywana. Według przedstawicieli CPK wybrany wariant zakłada najmniejszą z możliwych liczbę wyburzeń domów mieszkalnych – ok. 550, mniejszą o kilkaset od pozostałych wariantów. Na etapie kolejnych prac liczba ta powinna się jeszcze zmniejszyć.
Marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski wysłał w ostatnią środę do wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka pismo ws. pilnego zwołania posiedzenia WRDS ws. CPK z udziałem pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały. Jak mówił na poniedziałkowej sesji sejmiku przewodniczący doraźnej komisji w tej sprawie Grzegorz Wolnik, w projekcie apelu radnych zgłoszono postulat, aby w WRDS mogli uczestniczyć samorządowcy i mieszkańcy.
„Radni Sejmiku Woj. Śląskiego w geście solidarności wyrażają stanowczy sprzeciw wobec pozbawiania mieszkańców woj. śląskiego możliwości udziału w spotkaniach, na których ogłasza się kluczowe decyzje dotyczące kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego” – odczytał treść apelu Wolnik.
„Radni Sejmiku Woj. Śląskiego wyrażają stanowczy sprzeciw wobec utrudniania dostępu radnym Sejmiku Woj. Śląskiego do miejsc pracy i wykonywania obowiązków wynikających z pełnienia mandatu radnego. To jest naprawdę rzecz bezprecedensowa” – czytał Wolnik.
„Radni Sejmiku Woj. Śląskiego popierają apel marszałka woj. śląskiego Jakuba Chełstowskiego do wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka o pilne zwołanie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego nt. Centralnego Portu Komunikacyjnego z udziałem pełnomocnika rządu ds. CPK” - brzmi dalsza część apelu.
„Radni Sejmiku Woj. Śląskiego apelują do wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka o zaproszenie na posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego wójtów burmistrzów i prezydentów gmin, przez które ma przebiegać planowana inwestycja w ramach CPK oraz przedstawicieli mieszkańców: po dwie osoby z każdej gminy” – zakończył Wolnik.
Apel przyjęto głosami 27 radnych; 12 radnych PiS wstrzymało się od głosu argumentując to kolejnym już zgłoszeniem projektu uchwały tuż przed sesją – bez możliwości starannego zapoznania się z nim. Głosowanie poprzedziła długa dyskusja, w której głos – poza radnymi – otrzymali też m.in. burmistrz Czerwionki-Leszczyn Wiesław Janiszewski, wiceburmistrz Mikołowa Mateusz Handel, radna Mikołowa Ewa Chmielorz czy przedstawiciele społecznych komitetów Jarosław Biegański z Palowic i Tomasz Orłowski z Mikołowa
Protestujący zapowiedzieli też na piątkowe popołudnie marsz przeciw budowie linii kolejowej nr 170 (początek o godz. 17. na mikołowskim osiedlu Mickiewicza, przy ulicy Fabrycznej).
Demonstracja mieszkańców towarzyszyła też ubiegłotygodniowej konferencji CPK w Katowicach. Na prezentację nie został wpuszczony członek zarządu woj. śląskiego Krzysztof Klimosz. Po sporach na konferencję wpuszczono część parlamentarzystów opozycji i radnych Sejmiku Woj. Śląskiego. Jak oceniali protestujący, „inwestycja jest przeskalowana, szkodliwa gospodarczo, społecznie i środowiskowo; nie ma żadnego jej wariantu, który byłby racjonalny i sensowny”.
Prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ), których etapem było ogłoszenie wariantu inwestorskiego koordynuje na zamówienie CPK firma Egis Poland.
Koordynator ds. odcinka Katowice – Ostrawa w pionie kolejowym CPK Maciej Pańczak sygnalizował w ub. tygodniu, że po wyborze wariantu inwestorskiego i zakończeniu STEŚ, na lata 2023-29 zakładane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, lokalizacyjnej i rozpoczęcie robót budowlanych. Na tych etapach prowadzone będą kolejne konsultacje społeczne.
CPK podała w Katowicach, że w konsultacjach społecznych i branżowych wypracowanych w ramach prac nad STEŚ wariantów linii 170 (trwających od lipca 2020 r. do lipca 2022 r.) odbyło się m.in. 30 spotkań z gminami, 35 konsultacji z mieszkańcami (online i stacjonarnych), wypełniono 7035 ankiet.
W poniedziałek radny Wolnik poinformował, że w najbliższym czasie zbierze się komisja doraźna Sejmiku Woj. Śląskiego ds. analizy inwestycji kolejowych i innych inwestycji realizowanych przez administrację rządową, w kontekście ich wpływu na realizację zadań woj. śląskiego - ds. CPK.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mok/
Komentarze