Przejdź do treści
Źródło artykułu

Projekt MSWiA: inne zasady przetwarzania danych pasażerów lotów wewnątrz i poza UE

Zasady przetwarzania danych o lotach pasażerów będą inne dla tras wewnątrz Unii Europejskiej, a inne dla tras poza Unią - zakłada projekt nowelizacji ustawy przekazany w środę do konsultacji publicznych.

Projekt nowelizacji ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Projekt dostosowuje przepisy krajowe do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Obecnie zgodnie z ustawą wszystkie dane dotyczące przelotu pasażera (PNR) są przechowywane przez pięć lat, a następnie trwale usuwane z Krajowego Systemu Informatycznego PNR. Po upływie sześciu miesięcy dane te są depersonalizowane, ale możliwe jest ich ponowne ujawnienie każdorazowo za zgodą prokuratora lub sądu.

Po zmianach rozszerzenie mechanizmu przetwarzania danych dotyczących pasażerów lotów wewnątrzunijnych będzie możliwe tylko w zakresie określonym ustawowo.

W projekcie zaproponowano skorelowanie mechanizmu przetwarzania danych o przelotach pasażerów wewnątrz UE z krajowym systemem antyterrorystycznym.

TSUE w czerwcu 2022 r. stwierdził, że niezgodne z przepisami unijnymi są takie przepisy krajowe, które przewidują ogólny pięcioletni okres przechowywania danych wszystkich pasażerów lotniczych. Także tych, wobec których nie ma żadnych obiektywnych dowodów, które mogą wskazywać na zagrożenie terrorystyczne czy poważną przestępczość.

Poza tym TSUE uznał, że niezgodne z prawodawstwem unijnym są takie przepisy krajowe, które przewidują przekazywanie i przetwarzanie danych o przelotach pasażerów w odniesieniu do wszystkich lotów wewnątrzunijnych. Powinno to być bowiem poprzedzone analizą pod kątem konieczności i proporcjonalności.

TSUE stwierdził też, że to do państw członkowskich należy ocena zagrożeń związanych z przestępstwami o charakterze terrorystycznym i poważną przestępczością. Według TSUE to na podstawie takiej oceny państwa członkowskie mogą zdecydować o zastosowaniu dyrektywy względem lotów wewnątrzunijnych.

Wyrok TUSE z czerwca 2022 r. dotyczył dyrektywy unijnej w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania. Polska ustawa jest transpozycją tej dyrektywy do prawa krajowego.(PAP)

kno/ jann/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony