Przejdź do treści
Źródło artykułu

Prezes Kraków Airport: na koniec października 11 mln odprawionych pasażerów, a do końca roku ponad 13 mln

Lotnisko Kraków Airport na koniec października przekroczy 11 mln obsłużonych pasażerów od początku roku, czyli poziom osiągnięty w ciągu całego 2024 r. Na koniec 2025 r. prognozowany jest rekordowy wynik ponad 13 mln odprawionych osób – podał PAP prezes lotniska Łukasz Strutyński.

Strutyński poinformował, że kończący się w sobotę tegoroczny sezon wiosenno-letni krakowskie lotnisko zamknęło liczbą ok. 8 mln obsłużonych pasażerów, czyli najlepszym wynikiem w historii portu. W ciągu całego bieżącego roku Kraków Airport, który jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym, oferuje 176 połączeń do 38 krajów wykonywanych przez 29 przewoźników.

- Na początku października mieliśmy 10-milionowego pasażera i zakładamy, że pewnie 30 października powitamy 11-milionowego pasażera w tym roku, czyli zakończymy ten miesiąc wynikiem, jaki osiągnęliśmy za cały zeszły rok – powiedział PAP prezes krakowskiego lotniska. Zapowiedział, że cały 2025 rok port zakończy wynikiem ponad 13 mln obsłużonych osób. Daje to wzrost na poziomie 19 proc. rok do roku.

Jak podkreślił Strutyński, krakowskie lotnisko cały czas unowocześnia i dostosowuje swoją infrastrukturę, aby sprostać wciąż rosnącemu ruchowi pasażerskiemu.

W sierpniu Kraków Airport rozpoczął przebudowę dawnego terminala cargo z przeznaczeniem na tymczasową strefę oczekiwania (Pre-Boarding Zone – PBZ) dla pasażerów podróżujących poza strefę Schengen. Nowo powstająca przestrzeń zostanie wyposażona w sześć dodatkowych gate’ów, które będą pełniły funkcję tymczasowych poczekalni przed wejściem na pokład. Obiekt ma być gotowy w kwietniu przyszłego roku.

- Ta nowa przestrzeń, która w tym momencie jest przygotowywana w dawnym terminalu cargo daje perspektywę na również dwucyfrowe wzrosty w przyszłym roku. Stąd cieszą deklaracje naszych bazowych przewoźników Ryanair i Wizz Air o wzmacnianiu baz i rozwijaniu połączeń oraz złożona przed kilku dniami deklaracja PLL LOT, że będą trzy nowe połączenia do Barcelony, Madrytu i Rzymu od 30 marca 2026 – ocenił Strutyński.

Aby sprostać rosnącemu ruchowi pasażerskiemu – zaznaczył prezes – obecny terminal, który był obliczony na mniejszą przepustowość jest sukcesywnie wyposażany w najnowocześniejsze urządzenia do odprawy pasażerskiej.

We wrześniu w Kraków Airport przestały obowiązywać ograniczenia związane z limitami pojemności płynów przewożonych w bagażu podręcznym. Było to możliwe dzięki inwestycji w 10 nowoczesnych skanerów CT. Dane lotniska wskazują, że dzięki nowym urządzeniom czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa wynosi tam obecnie ok. 10 minut.

Według prezesa kolejne trzy takie urządzenia są już zamówione i powinny być zainstalowane w pierwszej połowie przyszłego roku. Potem zostaną zamówione kolejne trzy skanery CT.

- Łącznie 16 takich urządzeń w całym terminalu będzie służyło naszym pasażerom, dając im komfort szybkiego przejścia przez kontrolę – zapowiedział.

Od kilku dni lotnisko testuje też nowe urządzenia do kontroli butów bez konieczności ich zdejmowania, a w listopadzie rozpoczną się testy tzw. body scannera. Na początku przyszłego roku krakowskie lotnisko, jako pierwszy port regionalny, uruchomi tzw. e-gate, czyli zautomatyzowane bramki kontroli pozwalające pasażerom na samodzielne wejście na pokład samolotu na podstawie posiadanej karty pokładowej.

- W zależności jak te testy przebiegną jesteśmy gotowi, żeby w przyszłym roku również dozbroić lotnisko w bardzo nowoczesne urządzenia, które uprzyjemnią pasażerom podróż, a nam zapewnią sprawny przebieg procesu kontroli – zapowiedział Strutyński.(PAP)

rgr/ lm/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony