Przejdź do treści
Źródło artykułu

Projekt założeń EASA do zadań prawotwórczych

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, iż EASA na swoich stronach internetowych opublikowała projekt założeń (ToR) do dwóch zadań prawotwórczych: RMT 0232 i RMT 0233 (operacje komercyjne na samolotach jednosilnikowych).

Celem przedmiotowych zadań prawotwórczych jest rozwinięcie przepisów: IR, CS i AMC/GM poprzez transpozycję przepisów ICAO (aneks 6) dotyczących takich operacji do uregulowań EASA. Zadania prawotwórcze będą wykonywane przez grupę roboczą powołaną przez EASA.

W obecnie stosowanych przepisach dla komercyjnego transportu lotniczego (EU-OPS), wykonywanie operacji nocnych, albo na zasadach IMC (Instrument Meteorological Conditions - SE-IMC) na samolotach jednosilnikowych jest zakazany ze względu na obawy dotyczące poziomu niezawodności silnika, które istniały w chwili gdy ICAO pierwotnie ogłosiła te przepisy. Niemniej jednak, niektóre państwa takie jak: Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Norwegia, Hiszpania i Szwecja naruszając zasady, zgodziły się na wykonywanie krajowych operacji lotniczych - tylko dla lotów cargo (i pod pewnymi warunkami) dla SE-IMC. Ponadto od dłuższego czasu kilka państw wyraża potrzebę stworzenia wymagań, tak aby pozwolić komercyjnemu transportowi lotniczemu na wykonywanie lotów nocnych/IMC. Propozycje pierwszych uregulowań w tej sprawie przedstawiła JAA w 2000 r. Nie zostały one jednak przyjęte przez wszystkie państwa członkowskie. Od 2005 r. stosowana jest poprawka nr 29 do Aneksu 6, pozwalająca na wykonywanie operacji komercyjnych na samolotach jednosilnikowych. Konsekwencją nowych kompetencji przypisanych EASA (włączając w to Operacje lotnicze) jest fakt, iż przedmiotowe zadanie co do regulacji tych kwestii zostało przeniesione z JAA do EASA, oraz wcielone do zadań prawotwórczych EASA. Ze względu na złożoność przedmiotowego zadania, EASA zdecydowała, aby nie włączać operacji SE-IMC do zadania prawotwórczego OPS.001, ale potraktowała je jako nowe zadanie. Dlatego, problematyka ta nie została uwzględniona w Opinii nr 04/2011, gdzie nadal istnieje zakaz wykonywania operacji SE-IMC.

Uwagi do przedmiotowych założeń do zadań prawotwórczych oraz nominacje do grup roboczych można składać do 11 września br. za pośrednictwem strony internetowej EASA.

Projekt późniejszych regulacji tj. NPA jest spodziewany w IV kwartale 2013 r. , Opinia w II kwartale 2015 r. , a Decyzja EASA w III kwartale 2016 r.

Pobierz: Projekt założeń (ToR) do dwóch zadań prawotwórczych: RMT 0232 i RMT 0233 (operacje komercyjne na samolotach jednosilnikowych)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony