VFR noc w FIR Warszawa - zmiany po 2 maja 2013

VFR NOC w FIR Warszawa

2 maja 2013 roku, zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące lotów nocnych VFR. Dzięki uprzejmości dyrektora Biura Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego Tomasza Różyńskiego, możemy zapoznać się z ich treścią. Zmiana pojawi się zgodnie z cyklem AIRAC.

Zmiany w przepisach w wykonywaniu lotów VFR NOC po 2 maja 2013 roku.

W FIR Warszawa można wykonywać loty VFR w porze nocnej (w okresie od 30 minut po zachodzie słońca do 30 minut przed wschodem słońca) zgodnie z następującymi warunkami:

1) wysokość lotu nie wyższa niż FL095;
2) widzialność w locie nie mniejsza niż 5 km;
3) odległość od chmur:

a) na i poniżej 900 m (3000 ft) AMSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem - w zależności od tego, co jest wyższe – z dala od chmur;
b) powyżej 900 m (3000 ft) AMSL – pozioma 1500 m. pionowa 300 m (1000 ft);

4) prędkość (IAS) nie większa niż 250 kt (463 km/h);
5) utrzymywanie łączności radiowej z ATS;
6) złożenie planu lotu, chyba, że lot będzie przebiegał tylko w sąsiedztwie lotniska/ lądowiska;

UWAGA: Loty śmigłowców:

• o statusie HEAD, SAR, HOSP;
• na hasło HEMS, GARDA;
• państwowych wykonujących zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej,

wykonuje się przy widzialności w locie mniejszej niż 5000 m, pod warunkiem, że są wykonywane zgodnie z zapisami w instrukcjach wewnętrznych podmiotów wykonujących takie loty.

Dodatkowo

W FIR Warszawa w przestrzeni niekontrolowanej w okresie od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po zachodzie słońca, w przedziale wysokości na i poniżej 900 m (3000 ft) AMSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem – w zależności od tego, co jest wyższe, można wykonywać loty VFR:

a) przy zmniejszeniu widzialności w locie do nie mniejszej niż 1500 m:

1) z prędkością przyrządową (IAS) 140 węzłów (kts) (260 km/h) lub mniejszą, dającą wystarczającą możliwość dostrzeżenia pozostałego ruchu lub wszelkich przeszkód w celu uniknięcia kolizji; lub
2) w warunkach, w których prawdopodobieństwo spotkania innego ruchu będzie zazwyczaj małe, np. w strefach o małej intensywności ruchu oraz w czasie wykonywania prac lotniczych na małych wysokościach;

b) śmigłowców, przy widzialności w locie nie mniejszej niż 1000 m, jeżeli wykonują manewry z prędkością zapewniającą w odpowiednim stopniu możliwość zauważenie innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód w czasie wystarczającym do uniknięcia kolizji.
c) śmigłowców:

• o statusie HEAD, SAR, HOSP;
• na hasło HEMS, GARDA;
• państwowych wykonujących zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej, 

mogą być wykonywane przy widzialności w locie mniejszej niż 1000 m, zgodnie z zapisami w instrukcjach wewnętrznych podmiotów wykonujących takie loty

VFR SPEC zgodnie z DOC4444 za wyjątkiem EPMO i EPWA – zapisy zgodnie z AIP AD 2 dla tych dwóch lotnisk

Uwaga! Zmiany zaczną obowiązywać po 2 maja 2013 roku. Przypominamy, że pilotów obowiązują jedynie przepisy i zasady wykonywania lotów opublikowane w oficjalnych publikacjach. Powyższy materiał został opublikowany jedynie dla celów informacyjnych.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Podobno zeby byl ATZ, musi byc na lotnisku AFIS. Czyli jak nie ma AFIS to powinno sie usunac ATZ. Ale czy to bedzie bezpieczne rozwiazanie - smiem watpic.

Działanie ATZ w Polsce to czysta fikcja-nie ma służb na lotniskach, a wlecieć przecież każdy może i to bez łączności. W końcu to klasa G. Po co ATZ na takich lotniskach jak np Suwałki? Nie lepiej polikwidować to co niewykorzystywane? Przynajmniej mapa VFR się wyczyści.

Doc 4444 okresla "pobliże lotniska" jako krąg nadlotniskowy

Może się mylę, ale Doc 4444 określa chyba loty w przestrzeni kontrolowanej.

Doc 4444 nie dotyczy tylko lotów w przestrzeni kontrolowanej.

s. 32-33 (Definice)
"Ruch lotniskowy (Aerodrome traffic). Wszelki ruch na polu manewrowym lotniska i ruch wszystkich statków powietrznych wykonujących loty w pobliżu lotniska.
Uwaga. — Statek powietrzny jest w pobliżu lotniska, gdy znajduje się w kręgu nadlotniskowym, względnie wchodzi w ten krąg lub wychodzi z niego."

Państwo nic nie rozumiecie. Zostawia się w przepisach kolejną niejasność i za rok można ją precyzowac, w ten sposób wujek w pazp znowu może się czymś wykazać. I tak powstaje chocapic.

Z jaką służbą ATS ma utrzymywać łączność wykonujący loty w obrębie lądowiska (cokolwiek by to znaczyło) jeżeli znajduje się po za zasięgiem radiostacji Służby FIS?

Wygląda na to, że nadal na loty HOSP, GARDA, HEMS, SAR nadal powinno obowiązywać składanie FPL; czego z resztą nikt nie przestrzega. Nie ma bowiem w żadnym miejscu zapisu o zwolnieniu tego typu lotów ze składania FPL w godzinach nocnych. A ten zapis "sąsiedztwie lotniska/ lądowiska"? Może to ktoś sprecyzować? Pytanie czy te zmiany ktokolwiek konsultował ze środowiskiem lotniczym? Następne pytanie: Jaką moc prawną ma umieszczanie jakichkolwiek regulacji w AIP Polska nie mających umiejscowienia w regulacjach prawnych ( Dziennik Ustaw, Rozporządzenie, Dziennik Urzędowy ULC)? Czy ULC posiada jakąkolwiek wiedzę na temat takich zmian i czy je zatwierdza?

Uważam, że planu lotu nie powinno się składać na te loty, gdzie pilot nie zmienia częstotliwości radia na częstotliwość FIS. W końcu na częstotliwości lotniska planu lotu z powietrza nie zamknie.

moim zdaniem sąsiedztwo - to loty po kręgu

A moim lot do strefy lotniskowej, mój kolega twierdzi że również trasa w rejonie lotniska.

Sąsiedztwo lotniska - ang. Vicinity, chyba w Jeppesenie określone jest na 5 NM (8 km wokół lotniska).

Tzlko ye Jeppsen to nie zrodlo prawa

Zastanawia mnie jakie motywy kierowaly tworcami tego glupiego pomyslu. Jak zwykle najpierw stworzono przepis a potem zaczeto myslec. No i trzeba bylo zmieniac bo rzeczywistosc jakos sie nie chce nagiac

Sasiedztwo ? To 5 moze 10 a moze 50 mil ?

Wydaje mi sie ze po to zeby zaradzic jakims incydentalnym przypadkom stworzono kolejna przeszkode.
Oczywiscie zlozenie planu lotu to nie problem ale prosze zwrocic uwage ze wiaze sie z jakimis obostrzeniami chocby czas odlotu itd.

Zastanawia mnie ta chec okreslania wszystkiego przez ramy przepisow. Sztywnych i jak widac nie przystajacych do rzeczywistosci
Lepiej jest zdac sie na rozsadek a ewentualna glupote karac . Ale jak zwykle u nas przepisow sie nie egzekwuje tylko tworzy.

O planie lotu na lot VFR noc jest w SERA. Problem w tym, że ktoś nie doczytał, że na loty w rejonie lotniska planu lotu się nie składa.
Dla mnie coś takiego jak rejon lotniska to nieprecyzyjne określenie. Lotnisko ma coś takiego jak ATZ, a lądowiska często strefy TRA, nie można precyzyjnie określić? Że plan lotu nie obowiązuje na loty w ATZ lotniska, albo w promieniu 10 mil?

Nie każde lotnisko ma ATZ. ATZ z kolei to elastyczny element przestrzeni, który niekoniecznie jest aktywny. Inna sprawa, że te dziwne twory ATZ i TRA powinny być zamienione na zdrowy rozsądek a mapy oczyszczone ze zbędnych przestrzeni.

Jeśli wykonuje się loty nocne po kręgu to lotnisko ma aktywny ATZ. Nad oceanem nie ma stref, chyba US Navy ma strefy do swoich gier wojennych z lotniskowcami.
Zgoda w Polsce można byłoby zmniejszyć ilość stref, ale ja jakoś wolę, żeby zostały, przynajmniej wiem, że jeśli lecę obok to nie spotkam się śmigło w dziób z F16.