VFR noc w FIR Warszawa - zmiany po 2 maja 2013
2 maja 2013 roku, zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące lotów nocnych VFR. Dzięki uprzejmości dyrektora Biura Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego Tomasza Różyńskiego, możemy zapoznać się z ich treścią. Zmiana pojawi się zgodnie z cyklem AIRAC.
Zmiany w przepisach w wykonywaniu lotów VFR NOC po 2 maja 2013 roku.
W FIR Warszawa można wykonywać loty VFR w porze nocnej (w okresie od 30 minut po zachodzie słońca do 30 minut przed wschodem słońca) zgodnie z następującymi warunkami:
1) wysokość lotu nie wyższa niż FL095;
2) widzialność w locie nie mniejsza niż 5 km;
3) odległość od chmur:
a) na i poniżej 900 m (3000 ft) AMSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem - w zależności od tego, co jest wyższe – z dala od chmur;
b) powyżej 900 m (3000 ft) AMSL – pozioma 1500 m. pionowa 300 m (1000 ft);
4) prędkość (IAS) nie większa niż 250 kt (463 km/h);
5) utrzymywanie łączności radiowej z ATS;
6) złożenie planu lotu, chyba, że lot będzie przebiegał tylko w sąsiedztwie lotniska/ lądowiska;
UWAGA: Loty śmigłowców:
• o statusie HEAD, SAR, HOSP;
• na hasło HEMS, GARDA;
• państwowych wykonujących zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej,
wykonuje się przy widzialności w locie mniejszej niż 5000 m, pod warunkiem, że są wykonywane zgodnie z zapisami w instrukcjach wewnętrznych podmiotów wykonujących takie loty.
Dodatkowo
W FIR Warszawa w przestrzeni niekontrolowanej w okresie od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po zachodzie słońca, w przedziale wysokości na i poniżej 900 m (3000 ft) AMSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem – w zależności od tego, co jest wyższe, można wykonywać loty VFR:
a) przy zmniejszeniu widzialności w locie do nie mniejszej niż 1500 m:
1) z prędkością przyrządową (IAS) 140 węzłów (kts) (260 km/h) lub mniejszą, dającą wystarczającą możliwość dostrzeżenia pozostałego ruchu lub wszelkich przeszkód w celu uniknięcia kolizji; lub
2) w warunkach, w których prawdopodobieństwo spotkania innego ruchu będzie zazwyczaj małe, np. w strefach o małej intensywności ruchu oraz w czasie wykonywania prac lotniczych na małych wysokościach;
b) śmigłowców, przy widzialności w locie nie mniejszej niż 1000 m, jeżeli wykonują manewry z prędkością zapewniającą w odpowiednim stopniu możliwość zauważenie innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód w czasie wystarczającym do uniknięcia kolizji.
c) śmigłowców:
• o statusie HEAD, SAR, HOSP;
• na hasło HEMS, GARDA;
• państwowych wykonujących zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej,
mogą być wykonywane przy widzialności w locie mniejszej niż 1000 m, zgodnie z zapisami w instrukcjach wewnętrznych podmiotów wykonujących takie loty
VFR SPEC zgodnie z DOC4444 za wyjątkiem EPMO i EPWA – zapisy zgodnie z AIP AD 2 dla tych dwóch lotnisk
Uwaga! Zmiany zaczną obowiązywać po 2 maja 2013 roku. Przypominamy, że pilotów obowiązują jedynie przepisy i zasady wykonywania lotów opublikowane w oficjalnych publikacjach. Powyższy materiał został opublikowany jedynie dla celów informacyjnych.
Komentarze