Przejdź do treści
LAF RP/ ULC
Źródło artykułu

"Ekspresowe konsultacje"

W związku z tym, że ULC zaprasza organizacje lotnicze, w tym LAF RP, na spotkanie w dniu 5 lutego 2013, którego tematem przewodnim ma być art. 33 ust 2 oraz 4, chcemy w kilku słowach przybliżyć i określić nasze stanowisko wobec zaistniałej sytuacji.

W dniu 18 marca 2013 mija ustawowy termin ogłoszenia wszystkich rozporządzeń do znowelizowanego Prawa Lotniczego. Jest to wyjątkowo niekomfortowa sytuacja dla ULC, ale też Urząd jako całość ponosi za to odpowiedzialność. Wynikiem presji czasowej jest zaproszenie wystosowane przez Urząd na „konsultacyjne” spotkania i pospieszne poszukiwanie rozwiązań.

Chcemy mieć nadzieję, że intencje Urzędu są szczere, że nie jest to próba przeniesienia odpowiedzialności na środowisko, wobec tego zadajemy kilka fundamentalnych pytań:

− jeżeli tak ważne dla ULC są konsultacje społeczne w postaci spotkań, to dlaczego Urząd z taką inicjatywą wystąpił tak późno?
− dlaczego nowe kierownictwo ULC ponownie odrzuciło wniosek LAF RP o upoważnienie do wykonywania niektórych czynności kontroli i nadzoru art. 22 ust. 3 PL, a co za tym idzie, współuczestnictwo i pomoc w pisaniu właściwych rozporządzeń?
− a po trzecie, najważniejsze pytanie: dlaczego do dziś nie zostało podpisane nowe rozporządzenie o klasyfikacji statków powietrznych art.33 ust.1, które powinno być fundamentem do pisania wszystkich następnych rozporządzeń?

Oświadczamy więc, że tego rozporządzenia w kształcie po konsultacjach społecznych, będziemy bronić jak wolności. Jest ono wynikiem współpracy pomiędzy ULC, LAF RP i AP, jest odważne, nowatorskie i przybliża nas do czołówki europejskiego lotnictwa. Wszystkie następne rozporządzenia, które powinny powstać na tej bazie, mogły już dawno zaistnieć, przy dalszej pozytywnej współpracy ULC z LAF i AP. Obecne rozporządzenia - protezy nawiązujące do starego rozporządzenia „w sprawie klasyfikacji statków powietrznych’, mimo naniesionych przez AP i inne podmioty poprawek, są per saldo krokiem w tył. Podejrzewać więc należy, że to nie termin ustawowy, a rozporządzenie „w sprawie klasyfikacji statków powietrznych” w nowej formie, budzi największe kontrowersje w Urzędzie, szczególnie w tych departamentach, których asekuranctwo, tradycjonalizm i konserwatyzm jest zasadą naczelną.

Mimo wszystko chcemy i będziemy budować zaufanie między Urzędem, a środowiskiem. Pierwszym naszym postulatem jest zwrócenie uwagi strony rządowej co do zaistniałej bardzo złej sytuacji, powodującej powstawanie niepotrzebnych konfliktów i zatorów proceduralnych. Drugim, to jak najszybsze podpisanie nowego rozporządzenia „w sprawie klasyfikacji statków powietrznych” i jednocześnie inicjatywa wspólnego wystąpienia ULC, AP, LAF i innych organizacji z wnioskiem do właściwych komisji sejmowych o przedłużenie ustawowego osiemnastomiesięcznego terminu o kilka następnych miesięcy. I trzeci postulat, który będzie już postulatem skierowanym do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, by projekty ustaw i rozporządzeń były tworzone na etapie wstępnych założeń przez Departament Lotnictwa przy MTBiGM, ze znaczącym udziałem środowiska, a nie wyłącznie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, którego zadaniem powinno być jedynie przedstawienie czytelnego legislacyjnie i merytorycznie tekstu Rozporządzenia do ostatecznej konsultacji ze Stroną Społeczną.

Na koniec z radością stwierdzamy, że następuje konsolidacja środowiska, solidarne działanie i merytoryczne zaangażowanie. Jesteśmy przekonani, że jest to proces nieodwracalny, że łączenie się środowisk lotniczych w związki, kluby, stowarzyszenia i federacje jest procesem może powolnym, ale stałym, w wyniku którego dominacja państwa nad działalnością społeczną zostanie ograniczona do niezbędnego minimum.

LAF RP

PS.
Oprócz zaproszenia na spotkanie 5 lutego ULC zaprasza następną grupę konsultantów na 7 lutego i 8 lutego. Temat spotkań jest ogólnikowy, najbardziej zagadkowe jest spotkanie 8 lutego i zachodzimy w głowę jaki jest cel tego spotkania i według jakiego klucza ta lista została sporządzona.

Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony