Port Lotniczy Lublin obsłużył cztery miliony pasażerów
Port Lotniczy Lublin przyjął w poniedziałek czteromilionowego pasażera. W samym sierpniu obsłużył ponad 61 tys. osób, co jest rekordem w 13-letniej historii lotniska.
Prezes portu Krzysztof Matuszczyk przypomniał, że trzymilionowego pasażera lotnisko obsłużyło w czerwcu 2023 r., a kolejny milion został osiągnięty „bardzo szybko”. - Co jednoznacznie wskazuje na to, że lotnisko dynamicznie się rozwija – podkreślił.
Jak poinformował rzecznik spółki Piotr Jankowski, czteromilionową podróżną w historii lotniska została pasażerka samolotu PLL LOT z Warszawy.
Matuszczyk podkreślił rolę połączenia Lublina z Warszawą. – Pasażerowie latający z tego lotniska mają możliwość szybkiego, sprawnego i bezproblemowego ruszenia w dalszy świat – stwierdził.
Zdaniem prezesa, lotnisko jest na dobrej drodze, aby w tym roku odprawić rekordową ilość pasażerów.
Lubelskie lotnisko obsługuje loty m.in. do Rzymu, Splitu, Gdańska, Londynu, Dublina i Barcelony.
W czwartek port poinformował o uruchomieniu pierwszych w historii lotniska zimowych połączeń czarterowych. Od 22 grudnia br. do 16 marca 2026 r. pasażerowie będą mogli skorzystać z bezpośrednich lotów do Sharm el-Sheikh w Egipcie.
Rekordowy w historii lubelskiego lotniska był sierpień br., kiedy obsłużyło ponad 61 tys. podróżnych i zrealizowało 626 operacji lotniczych, czyli o 7 proc. pasażerów i 30 proc. operacji więcej niż w analogicznym miesiącu 2024 r.
W ub.r. lotnisko obsłużyło blisko 426 tys. pasażerów, o ok. 27 tys. więcej niż rok wcześniej. Rekordowy był wówczas sierpień, kiedy przez terminal przewinęło się 57 tys. podróżnych.
Port Lotniczy Lublin w 2024 r. odnotował 15,5 mln zł przychodów, o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie strata wyniosła 51,4 mln zł. Zarząd lotniska ocenił w sprawozdaniu, że sytuacja majątkowo-finansowa spółki jest stabilna.
Obciążeniem finansowym dla portu są m.in. koszty obsługi obligacji wyemitowanych jeszcze na budowę lotniska, na co w 2024 r. przeznaczono blisko 24 mln zł. Ponadto, wpływ na wyniki finansowe miały także przeprowadzone inwestycje. W listopadzie ub.r. otwarto tam terminal cargo o powierzchni blisko dwóch tys. m kw., którego budowa wraz z infrastrukturą i wyposażeniem kosztowała 20 mln zł. Natomiast od lutego na lubelskim lotnisku funkcjonują dwie nowe linie skanerów tomograficznych CT do prześwietlania bagaży zakupionych za 6 mln zł.
Lotnisko w Lublinie oddano do użytku w 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310.
Port Lotniczy Lublin jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego: gmina Lublin, województwo lubelskie, gmina miejska Świdnik i powiat Świdnik. (PAP)
pin/ mick/


